ändrade arbetsuppgifter, helt slut! - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

ändrade arbetsuppgifter, helt slut!

01 - 27.08.2010, 20:45

Så har en ny termin startat.
Jag skulle få nya arbetsuppgifter som skulle bli lättare för mig.
Det har blivit tvärtom. Fick inte den tjänst jag blivit lovad utan en en tjänst jag eg. inte har kompetens till vilket gör att jag får jobba hårdare än jag behövt annars. Dessutom fler elever än den som haft tjänsten tidigare. Ingen hjälp från ledningshåll.

Jag håller på att gå under nu känns det som. Hur ska jag orka? Har ett rehab.möte inplanerat men är rädd för att bli uppsagd om jag säger att jag inte klarar detta arbete.
Jag är ju svårplacerad med mina problem.
Suck, det är inte lätt att vara sjuk...

rosetta

rosetta 1 Krona

02 - 28.08.2010, 00:06

Hej Rosetta!

Tråkigt att läsa om läget du hamnat i.

Det är en situation som kan vara svår att själv hantera.
Om du är med i facket så försök att få dem till att ställa upp för dig.

Håller tummarna för att det ordnar upp sig till det bästa för dig.
Jag tror (tror) att det gör det och kanske på ett oväntat sätt.

Med de bästa hälsningar

online Krona

03 - 28.08.2010, 11:31

Usch.. det låter ju inge bra alls :(
Jag hoppas det ordnar sig för dig ändå.
Må gott

Gunilla_1967 Krona

04 - 28.08.2010, 16:14

Hej Rosetta!
Vad du än gör när du ska in och ha ditt rehabmöte så ska du se till att du inte går in själv och har ett rehabmöte med dina chefer och någon från försäkringskassan.
Du måste tänka på att när du har ditt rehabmöte så ska du ha med dig någon annan person som stöd.
Normalt så brukar man ha med sig någon som är facklig tillexempel den som är huvudskyddsombud på ditt jobb, om det nu finns någon sådan eller någon annan facklig på jobbet.
Om inte det heller finns så ska du se till att det är någon facklig ombudsman med som kan vilka regler det är som gäller.
Om det är som du tror att dom vill säga upp dig för att du inte orkar med ditt jobb så är inte det någon giltig anledning.
Arbetsgivaren har ett väldigt stort ansvar att se till du får den rehabilitering som krävs och ska även se över sin organisation om det går att lösa med en tjänst som passar dig bättre.
Du ska även tänka på att du absolut inte ska skriva på något papper när du sitter där och där det står att du säger upp dig själv med ett antal månadslöner som kompensation.
Om det är så att dom vill att du ska skriva på något sådant papper eller något liknande så måste du begära att du vill ha betänketid innan du skriver på.
Därefter om så ska du absolut ta hjälp av någon facklig ombudsman.
Tyvärr så gjorde min egen fru misstaget att skriva under ett sådant papper för några år sedan (även hon är lärare).
Tyvärr så gick det inte att häva den uppsägningen men jag kunde iallafall se till att hon fick tre månadslöner till.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

05 - 29.08.2010, 20:23

Tack för era svar!
Alltid skönt att kunna skriva här och dessutom om allting.
Ja, jag bör nog ha med någon från facket.

Det är inte roligt att börja på en ny arbetsplats med ny chef under dessa förhållanden.

Jag är eg. positiv och tycker om utmaningar men detta har blivit för tufft.

rosetta

rosetta 1 Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 193

Diskussionsinlägg: 62065

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet