Antiinflammatorisk kost - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Antiinflammatorisk kost

01 - 14.11.2009, 09:51

Är det någon som hört om denna kost?

www.ehdin.com/...

Jag tycker det är intressant tanke att man faktiskt kan undvika mat som ökar inflammation och välja sådan som minskar den. Något måste det ju ligga i detta, det är ju känt sedan århundraden att mat påverkar.

Såg Montel på Oprah´s show här om dagen och han pratade om detta med att han valt mat som är bra mot inflammation.

Sedan såg jag ett program från Indien där det lär finnas en rökelse som motverkar inflammation pga innehållet i röken som kroppen tar upp. Någon som vet något mer om den?

Låter ju enkelt och bra!

Må gott!

An1 Krona

02 - 14.11.2009, 23:30

Tack för tipset ang. maten. Missa tyvärr Montel. Laila

LailaJan

03 - 23.11.2009, 16:18

för en månad sedan tänkte jag på kosten och tänkte jag måste börja äta antiinflammatorisk mat så jag började minska på sockret och åt hellre gluten fritt bröd etc... och nu såg jag detta... jätte bra... det bara bevisar att jag var inne på rätt spår... Känns skönt...

men nu har jag kollat upp lite mer om kosten och har även börjat äta D-vitamin regelbundet... och jag måste säga jag mår bättre...

jag rekommendera därför att börja äta en antiinflammatorisk kost + äta D-vitamin tillskott...
(Jag är dessutom vegetarian)... :)

/Victoria

vickyrockstar

04 - 23.11.2009, 17:00

Oj oj nu blev jag riktigt nyfiken på dig veronica.

Jag är reumatiker och vegitarian och någon neurologisk historia (troligen ms trots allt)

Vad äter du och vad äter du inte??

Zanna

Zanna Krona

05 - 23.11.2009, 18:48

Jag provar att gluten fritt tex. Schärs Rustico bröd
(då gluten är inflammatorisk)

Jag har också skärt ned på socker intaget

kollar in denna länk:

www.alltommat.se/...

en bra grund att börja med... en liten guide till vad man bör äta och vad man bör undvika!

Här är en till jätte bra sida att kolla på
www.carriercarrier.se/...

Lycka till!
Som sagt jag mår mycket bättre nu när jag planerar och tänker noga på vad jag äter :)

/Victoria

vickyrockstar

06 - 23.11.2009, 18:57

Min dotter är allergisk mot alla sädeslagen så ibland gör jag henne sällskap med glutenfri mat och det går rätt ok men inte glutenfritt mjöl.

Bullar, bröd, pannkakor etc...då hörs min mage;)

Zanna

Zanna Krona

07 - 23.11.2009, 22:08

min nya upptäckt är quinoa vilket ersätter bla. couscous eller bulgur (då man ska helst utesluta allt vete i Antiinflammatorisk kost)... Hur gott som helst :)

vickyrockstar

08 - 23.11.2009, 23:41

Det har vi förätit oss på så jag har gått tillbaka till coscos mm och mår inte sämre av det.
Skönt att du har upptäkt något nytt och spännande:)

Vad äter du för god vegitarisk kost?
/Z

Zanna Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 38

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet