Antioxidanter? - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Antioxidanter?

01 - 09.12.2009, 23:55

Någon här som äter antioxidanter som kosttillskott i tablettform eller bara tänker på att äta mycket mat med antioxidanter??

Vad äter ni isf?

Må gott!!

An1 Krona

02 - 10.12.2009, 10:20

Hej an1!
Jag försöker att alltid äta mat som innehåller rikligt med antioxidanter. Tex. goji-bär (kinesiska torkade bär, finns i hälsokostbutiken), blåbär, vinbär,hallon, granatäpple, aubergin, plommon,dadlar, röda druvor,morötter,c-vitaminer e-vitaminer(ej i tablettform) färsk ingefära och rosmarin... Listan kan göras lång, men det jag däremot har läst är att antioxidanter i tablettform inte har någon vidare effekt. Torkad frukt bevarar antioxidanter hyffsat men färskt är bäst. Jag har tolkat det jag har läst om det här som att man skall äta mycket och varierat av färska frukter och grönsaker och att det är skalet på röda druvor, röda plommon och aubergne som innehåller mkt antioxidanter.
Hoppas att det hjälper något...
Kram från Lisa

"One of my few shortcomings is that i can´t predict the future" /Lars Ulrich (Metallica)

lilla lisa

03 - 10.12.2009, 11:27

Tack Lisa!

Jag har precis börjat med något som kallas vitaePro som lär vara en av de starkaste antioxidanterna.

Jag har nämnligen problem med magen också. Kan inte äta citrussurt, svårtsmält, gasbildande osv. Så frukt och grönt är jätte svårt för mig.
Jag älskar druvor osv men det går bara inte tyvärr! Druvor i drickbar form funkar rätt bra ändå ; ) Har dessutom hört att det är fullt med antioxidanter i rött vin så det tar jag ett litet glas med gott samvete.

Undrar om man kan mixa druvor, så de inte blir så svårsmälta? Eller om det inte spelar någon roll?? Hm???

Men tack för alla tips!!!
Må gott!! kram Anett

An1 Krona

04 - 10.12.2009, 13:12

Jag försöker äta så lite kosttillskott som möjligt och istället äta antioxidantrik kost. Förutom vad som redan nämnts så är aven paprika och morötter antioxidantrika, och så grönt te.

Kula

05 - 10.12.2009, 15:37

Hej An1..
Jag äter inga kosttillskott... just nu.
Men äter en del grönsaker och frukt.
Har oxå problem med magen.. IBS.. så jag måste tänka mej för vad jag stoppar i mej.
Men äpple (skalat), banan, clementiner (ibland), granatäpple, mango, papaya äter jag ganska mycket av.
Morötter, majs, grön och gul paprika, broccoli äter jag oxå.
Blåbär, lingon, hallon, jordgubbar-oftast frysta.
Dricker mycket grönt te.
Just nu kommer jag inte på nåt mer..;-)
Kram
Gila

Gila Krona

06 - 10.12.2009, 20:51

Jag tar Enaxin och det är ett bra antioxidant samt >Alfa -lipolin.D3 vitamin blev jag rekomenderad.Ascorbin 500,
samt Multitabs med kalcium för när jag tar kortison så är det viktigt med kalk.Jag kan inte ta mjölprodukter.

michelin gumman Krona

07 - 18.12.2009, 19:35

Själv tar jag numera vitaePro som ju lär vara en stark anitoxidant.

Får se med tiden om det kan ge något. Hoppas!!

Må gott!

An1 Krona

08 - 18.12.2009, 20:50

”VitaePro är hundra procent naturligt”, precis som flugsvamp, alltså. Angående biverkningar står det att vissa kan uppleva ”mörkare urin och en lös mage”, men detta säger VitaeLabs ska bero ”på att antioxidanterna har satt igång utrensningen av slaggprodukterna”. Knappast, istället är det troligt att urinen färgats av den i reklamen haussade antioxidanten astaxanthin, som finns i VitaePro. Astaxanthin har nämligen en väldigt kraftig färg (det används som färgämne i livsmedel). Men att du kanske bara betalat för att färga ditt kiss vill givetvis företaget inte berätta för dig.

VitaePro ska också kunna ”tas tillsammans med alla sorters läkemedel”. Men enligt RELIS granskning visar djurstudier att astaxanthin kan stimulera vissa enzym (CYP3A4 och CYP2B6) som omsätter läkemedel, om detta gäller även hos människan finns risk för otrevliga konsekvenser om tillskottet tas samtidigt som vissa läkemedel.

Bozze Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 270

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet