Att söka jobb med MS. - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Att söka jobb med MS.

01 - 14.02.2010, 19:12

Hej!

Jag har lite funderingar om att söka jobb, jag är 22 år och har aldrig varit ute på arbetsmarknaden utan har pluggat på universitet. Nu undrar jag om jag ska söka jobb, ska man berätta om sin sjukdom på anställningsintervjun?

Jonte

02 - 14.02.2010, 21:25

Jag tycker att du ska säga så lite på den intervju utan att ljuga... Så bara nämn den inte så slipper du att ljuga men frågar dom måste du ju säga sanningen

Puckik

Puckik

03 - 14.02.2010, 22:05

Det låter bra, jag menar kommer det inte upp en direkt fråga så finns det kanske ingen anledning att nämna det.

Jonte

04 - 14.02.2010, 22:32

Påverkar din diagnos din arbetsförmåga? Det borde du fråga dig själv först och främst. Är svaret nej så finns det ju självklart ingen anledning att berätta om du inte vill det. Är svaret däremot ja vore det inte rätt mot vare sig dig eller din arbetsgivare om du söker ett jobb som det sedan visar sig att du inte kan utföra så som det var tänkt.

Som sagt, det är upp till dig, men många gånger lönar det sig att vara ärlig och rak. Skulle det bli så att du kanske måste gå ner i tid, får ett långvarigt skov och blir sjukskriven, eller är hemma av någon annan anledning så kommer ju arbetsgivaren få reda på det och antagligen fråga när du fick diagnosen och varför du inte berättade det vid intervjun.

//Anne

Chi Krona

05 - 15.02.2010, 20:38

hej
jag tror jag villle sagt det,så slipper du gå å ha skuldkännsler pga att du inte har sagt det,men så er jeg en sånn som får det foralt:)

Kim

Kim:)

06 - 17.02.2010, 11:01

Tack för era svar! Vet lite mer nu hur man ska resonera, grejen är ju den att när jag mår bra så mår jag bra.
Men när MS-spöket sätter fart så märks väl det på en arbetsplats att orken är mindre. Och då är det viktigt att arbetsgivaren vet om det.

Jonte

07 - 17.02.2010, 20:34

Hej!

Jag började ett nytt jobb i somras å höll tyst om min diagnos. Däremot berättade jag det för min arbetsledare i december när vi skulle skriva på för fast anställning.
Bra för han att veta ifall och bra för mig om det skulle komma ett skov.

Jag tycket att det var viktigt att visa vad jag gick för under min provanställning utan att ha "MS stämpeln" på mig.

mickan

08 - 17.02.2010, 22:11

Jag dolde min sjukdom till en början för både arbetsgivare och arbetskollegor, då jag mådde så bra och kände att det kanske bara skulle bli ett "hinder" för mig i karriären.
Det var när jag plötsligt fick en massa frånvaro och inte orkade med som innan som jag berättade hur det låg till.
Jag fick en bättre reaktion än vad jag först trodde att jag skulle få.
Mina kollegor har med förståelse för att jag kanske går hem efter halva dan eller är hemma i flera dagar för migrän :)

Marijah Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 303

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet