Avonex - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 27.05.2010, 11:24

Hej,nån som tar Avonexsprutan i höften ??Eller tar alla den i benet.
Själv tar jag den i höften men det funkar aldrig på vänster sida ,svider å gör lite ont :/
Tagit den nu i 2 månader,får nu på sissta tiden värk i huvud å nacke flera dagar efteråt...
Undra om den ens hjälper,inte varit symptomfri sen allt började i början på Dec -09
Plus 2 kortisonbehandlingar,den senaste nu i maj utan possitivt resultat
Men skam den som ger sig ;)

suf

02 - 27.05.2010, 15:55

Hei Suf.
Jeg setter Avonexen i skinkan. Eller rettere sagt, det er min mann som setter på meg. ( har sprøyteskrekk!!!)
Tidligere satte jeg den i låret, og også armene har jeg brukt. Men synes det er minst smerter i hoften/skinkan.
Jeg synes også det gjør mere vondt når den settes på venstre siden. Virker som jeg er mere følsom på den ene siden.

Etter å ha brukt Avonex i over 10år så kan jeg enda ha bivirkninger som hodeverk og litt febervondt i kroppen.
Men bivirkningene er ikke like voldsomme som de var den første tiden.

Kram Hillevie",

Hillevie Krona

03 - 28.05.2010, 18:03

Hej Suf.
När jag tog Avonex själv med autoinjektorn så tog jag i låren, men nu får jag hjälp att ta sprutan pga att jag "fumlar" och inte klarar av injektorn.
Får den alltid i skinkorna och tycker att det känns mindre än när jag tog i låren.
Har tagit Avonex i lite över ett år nu och jag har fortfarande biverkningar av och till... Främst frossa och allmänt "seg" i kroppen och knoppen.
Men som du sa: skam den som ger sig
Carola

CarolaME

04 - 28.05.2010, 20:40

Jag tar också bara i höften, försöker fördela sticken så gott det går men är konstant öm i båda höfter. Har funderat på att börja ta i låren igen men jag skjuter på det eftersom jag har sprutnoja och tycker att det känns betydligt mindre där bak. Intressant att höra att det är fler som bara tar bak, jag har funderat över det eftersom man får rådet att variera stickställen. Jag hoppas ju att jag ska kunna fortsätta sticka i höfterna fram tills tabletterna anländer!

cillaa

05 - 30.05.2010, 22:16

Hej Surf,

Vad menar du med inte symptonsfri?
Om det är skovet så kan jag tala om att mitt skov jag fick som ledde till min diagnos höll i sig väldigt länge, låg mer eller mindre i sängen i ca 2månader pga av bla yrsel och dubbelseende sen var jag sjuksriven i drygt 6mån innan jag klarade av att börja jobba och till 50% dom första månaderna. Totalt tog det mig drygt 1år innan jag började känna mig ganska bra. Som jag förstått hjälper inte broms mot själva skovet med bromsar framtida skov.

Jag fick rådet att inte ta sprutan i skinkan och det står även i bi-packsedeln så jag tar min i låret med hjälp av autoinjektor och jag tycker det fungerar riktigt bra däremot har jag fortfarande lite biverkningar, började för ca 2år sedan med Avonex.

Duff

06 - 31.05.2010, 10:11

Hej! Jag tar också min spruta i låren med hjälp av injektorn, tycker att det fungerar ganska bra. Vet någon varför man inte rekommenderar att ta i höften? Är bara nyfiken.

DaniM

07 - 31.05.2010, 18:58

Har aldrig hört att man inte ska ta den i höften. Kanske är det om man tar den själv eftersom det då är svårt att måtta in den så att säga. jag tar både i höfterna och låren. Därimot har jag aldrig prövat armen och skulle nog inte heller villa det. det låter lite ont. Det är min käre make som får äran att sticka mig eftersom jag själv är sjuksköterska med sprutskräck! Eftersom jag varierar stickställena X4 har jag inga problem lokalt. Därimot biverkningar av sprutan om jag inte tar Pronaxen. Detta trots att jag hållt på i 3 år. Men jag tycker pronaxen hjälper bra och då hänger jag i. Ser också fram emot tabletter. Bara dom blir lite mera biverkningsfria.
Kram Eva

Loke Krona

08 - 03.06.2010, 17:19

Som jeg har forstått det så er det ikke forbundet med fare å sette i hoften. Men setter man i skinkan, så må man vite hva man gjør. Der er det noen nerver som vi absolutt ikke må treffe.
Det har hele tiden gått greit for meg, men nå har jeg en mann som vet hva han holder på med :-)

Hillevie ",)

Hillevie Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 355

Diskussionsinlägg: 62052

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet