avonex - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 03.06.2010, 13:26

Hej alla!

Jag undrar om det är någon som vet om man måste ta avonex injektionen exakt samma vecko dag varje vecka eller om det går att justera lite fram och tillbaka beroende på vad man har för planer just den veckan? I så fall, vad är minst respektive max antal dagar mellan sprutorna? Ge gärna ett exempel så jag ser hur ni räknar dagarna.

Jag tog i fredags förra veckan (vecka 22), kan jag ta söndag den här veckan (vecka 23) då?

Tacksam för snabbt svar!
Hälsningar
W

Wictoria

02 - 03.06.2010, 17:06

Hei Wictoria.

Det hender jeg bytter litt om på dagene. Jeg tar vanligvis på søndag, men noen ganger velger jeg lørdag eller mandag, alt etter som det passer.

Om jeg glemmer å ta, og det går noen dager før jeg kommer på det, så velger jeg heller å hoppe over den uken istedet for at det skal bli helt galt med dagene.

Lykke til.
Kram Hillevie ",)

Ps. Du kan gjerne ta søndag denne uken. Om du vil gå tilbake til å ta fredager, så hadde jeg neste uke satt lørdag, og deretter fredag uken etter.

Hillevie Krona

03 - 03.06.2010, 18:20

Hej,

Om inte jag minns helt fel så har jag för mig att min MS-sköterska sa att man kan byta dag bara man gör det inom 5 dagar men för att vara säker ställ frågan till din MS-sköterska. Men ett par dagar + eller - ska inte var några problem.

Jag själv brukar försöka byta en dag i taget då jag måste byta dag för jag vill undvika att bromsen stannar av för vad jag förstått är att om man avvaktar för länge så är det som att börja om från början och då tar det upp till 6 månader innan det börjar verka igen.
Och rekommendationerna är att om man missar en dag är att ta sprutan så fort man kommer på det och sen fortsätta med 1vecka mellan (absolut inte kompensera och ta dubbel dos)

Men som sagt det bästa är att rådfråga MS-sköterska eller din neurolog.

Mvh,
Jan

Duff

04 - 05.06.2010, 19:53

Jag fick veta att det inte behövde vara exakt en vecka emellan (alltid ta samma dag), men att det minst måste vara 5 dagar mellan doserna och att det var den viktigaste regeln.

Givetvis ska man inte förskjuta det för långt, men min neurolog sa att det inte har nån som helst betydelse om det skiljer några dagar i intervall, men att man inte ska hoppa över en hel vecka om man missat en injektion utan ta den så snabbt som möjligt.

Så det verkar vara lite olika bud från olika läkare. Jag tycker du ska fråga din doktor el MS-sköterska vad de säger.

Mio71

05 - 07.06.2010, 17:58

Tusen tack för era svar!
Det känns ju skönt att man kan vara lite flexibel, särskilt nu när sommaren och semestern kommer.

Jag fick även nedan svar från min sköterska:

"Det går bra att ta lite olika då det är något speciellt man ska göra, tex resa.
Det måste gå 5 dagar mellan injektionerna, minst.
Sen kan man dra ut på det så att det blir 8-10 dagar mellan, eftersom man gör så här endast då o då.
Man får hoppa över 1 st injektion, men det ska ju endast ske tex vid resa."

Hälsningar
W

Wictoria

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 340

Diskussionsinlägg: 62052

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?