Avonex+håravfall?? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Avonex+håravfall??

01 - 12.11.2009, 13:32

En liten fundering...
Har under en längre tid tappat mycket hår... Min frisörska började prata om att jag hade "mindre" hår än sist jag var hos henne, hon frågade om jag åt någon medicin som kunde påverka, men nej ingen sån medicin...
Men har använt Avonex sen i april, såg idag att en ev biverkning var håravfall...
Har någon annan märkt av det?
Är det nåt som "går över" när kroppen "vant" sig vid Avonexet?
Carola

CarolaME

02 - 12.11.2009, 13:44

Jag tar Betaferon och har också märkt att jag tappar ovanligt mycket hår just nu. Har använt Betaferon sedan d. 20/7-2009.

LailaJan

03 - 12.11.2009, 14:58

Jag använder oxå Avonex, men jag har inte märkt av att jag tappar hår.
För några år sedan däremot, men det var innan jag fick min diagnos.
Iof så tar jag Berrocca o äter mycket nötter o frön, det är ju bra för håret oxå.
Må gott

Gunilla_1967

04 - 13.11.2009, 14:47

Hei CarolaME.
Det er jo gjerne hormonstørningar som forårsaker håravfall. Og hormonstørningar er også en bivirkning ved bruk av Avonex.
Det har jeg merket veldig godt, kom nesten rett i overgangsalder da jeg startet med Avonex for mange år siden. Men har ikke merket at jeg har tappat unormalt mye hår.
Det kan være at det stabiliserer seg etter en tid, men fortsetter det så ville jeg ha talat med min ms-sykepleier.

Kram Hillevie",)
ps: hvilket herlig profilbilde du har:-)))

Hillevie

05 - 21.11.2009, 16:10

Jag tar Avonex och tappar mycket hår...har fortfarande en hyfsat tjock kalufs på huvudet och hoppas det förblir så. Min frisörska kommenterar det nästan varje gång så det måste uppenbarligen skilja sig mot övriga kunder...undrar om det minskar någon gång?
/malin

cillaa

06 - 22.11.2009, 00:17

Jag tappar inte mer hår än vanligt sedan jag började med Avonex.
Däremot har jag fått en rubbning i menscykeln som gör att jag får mensen helt oregelbundet och lite hur som helst.
Den kan bli jättesen och variera mycket i mängd.
Antar dock att det är helt naturligt :)

Marijah

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2986

Användare online: 33

Diskussionsinlägg: 43185

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet