B-12 brist - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

B-12 brist

01 - 28.09.2006, 17:04

är det nån annan här som har B12 brist och isåfall vet vad mer man kan göra än att äta svindyra b12 tabletter läkaren skriver ut?
Äter dom nu för att se om det blir bättre,men tänkte mer på efter det så att man inte hamnar där igen.Är det vanligt att ha brist på det vid MS?
Är det andra saker nman ska se till att få i sig?

mio76

02 - 28.09.2006, 17:20

hej

B 12 b rist har inte ett dugg med MS att göra . det är nåt helt annat men B12-brist kan ge känselborfall om bristen är stor o de tar lång tid att häva symptomen på B-12 brist det är en livslång behandling Man kan ta sprutor åxå då varannan till var 3: e månad. ofta får man ta många flera tabletter i början för att fylla upp förrådet ikroppen eller ta sprutor i början sen kan man gå över till tabletter tex betolvex som kostar ca 1:50 per tablett. en tablett dagligen Överkomligt tycker jag jag vet inte vad du får för tabletter utskrivna . Höra v dig så får vi diskutera

Många hälsningar
Olov

olov Krona

03 - 28.09.2006, 17:29

Hej Olov,det upptäcktes i samband med blodprovstagningen sist hos läkaren.
Hon sa att det inte var någon jättestor brist och inte behövdes mer än att äta Trio-B ,1 om dan.Hon skrev ut dom,men jag jämförde med andra B-vit på apoteketsom kostade hälften så mkt.Dom innehåller inte lika mkt B-12,så det är ju bra att äta dom här Trio-b först .Tänkte mer på om det också fanns i nån speciell mat el så

mio76

04 - 29.09.2006, 07:02

Har också B12-brist och har ätit B12 tabletter i ett halvår. Det upptäcktes när de skulle kolla om mitt sköldkörtelvärde blivit bättre (det hade det). Nu ska de ta blodprover igen för att se om jag ska fortsätta ta B12-tabletterna. Jag hoppas att jag slipper. Det ger inga biverkningar, men det blir så mycket tabletter att stoppa i sig till sist.

Mvh/M

mirrete

05 - 29.09.2006, 16:00

> är det nån annan här som har B12 brist och isåfall
> vet vad mer man kan göra än att äta svindyra b12
> tabletter läkaren skriver ut?
> Äter dom nu för att se om det blir bättre,men tänkte
> mer på efter det så att man inte hamnar där igen.Är
> det vanligt att ha brist på det vid MS?
> Är det andra saker nman ska se till att få i sig?
Har oxå B-12 brist.Tagit spruta varannan dag men har nu tabletter.Trio be 2 om dagen.Fick blodbrist men det var ganska länge sedan.-97.

kattis Krona

06 - 26.11.2006, 06:18

Jepp, jag är också en som har B-12 brist!
Tar en tablett varje dag, kan hålla med om att det är väl mycket tabletter, tillsist så fyller man ju upp magen med tabletter så man inte orkar äta mat, då sparar man ju in på matkontot, det är ju bra med tanke på att medicinen är så dyr!! ;-) Se det possitiva i livet.....
Kramisar Fredde

fredde69a Krona

07 - 27.11.2006, 11:05

> Jepp, jag är också en som har B-12 brist!
> Tar en tablett varje dag, kan hålla med om att det är
> väl mycket tabletter, tillsist så fyller man ju upp
> magen med tabletter så man inte orkar äta mat, då
> sparar man ju in på matkontot, det är ju bra med
> tanke på att medicinen är så dyr!! ;-) Se det
> possitiva i livet.....
> Kramisar Fredde

Hahaha! ja,så kan vi ju storhandla på apoteket allihopa ..
Det blir ett smaskigt julbord i år,tabletter..och munskölj istället för nubbe
hihi! tjingeling,mio

mio76

08 - 27.11.2006, 14:00

Hej Mio 76! Gud va jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Äter själv oxå Triobe (för b-12 brist) Underbart att vman kan skoja om sin egen sjukdom. Dethar varit många gånger jag har skämtat om det och tyckte själv att det va hysteriskt roligt, medan andra har tittat på mig som om jag var helt knäpp. Du vet, vissa saker skämtar man inte om.
Härligt med din humor. Kram Kattis

kattis Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 135

Diskussionsinlägg: 62054

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet