Behandling av sekundär MS???
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 05.03.2010, 20:46 Min mor har precis avslutat sin cellgiftsbehandling och nu säger läkarna att det inte längre finns någon effektiv behandling eftersom hon är så långt gången i sin sjukdom (17 år). Jag har sökt en hel del på internet och det enda jag hittar är behandlingar för skovvis MS och tidig sekundär MS, alltså inget som skulle hjälpa henne. |
|
|
02 - 05.03.2010, 22:27 Hej Xaphan! Nyligen så har det kommit en medicin som heter Ampyra. (Arbetsnamnet under framtagningen var fampridine) Själv så har jag sekundär progressiv ms och hoppas mycket på Ampyra. Enl. någon annan här på portalen så har medicinen släpps på den amerikanska marknaden och i Puerto Rico, om jag minns rätt. Förmodligen redan denna månaden och kanske redan nu ska den kunna gå att få på licens här i Sverige. Det är nog mycket på gång, forskningen tycks ha gjort stora framsteg de senaste tre åren. Ge inte upp, det gör inte jag. Berätta gärna här på portalen hur det går för din mor med att få medicinen. Hälsningar |
|
|
03 - 06.03.2010, 01:05 Hej Xaphan! Ampyra är ingen bromsmedicin men många har fått bl a bättre gång av den. Besök gärna min hemsida: www.tell-us.se/... |
|
|
04 - 06.03.2010, 01:09 Tjena! Skrev till BiogenIdec! Hej! Om den här behandlingen passar dig är det din läkare som skriver recept och ansöker om licens hos Läkemedelsverket via Apoteket. Det går relativt fort och medicinen täcks av Högkostnadsskyddet som annan medicin. Om din läkare vill ha någon information kan jag lämna den amerikanska produkinformationen och svara på frågor. Vänliga hälsningar, |
|
|
05 - 07.03.2010, 13:24 Tack så mycket för alla svar, jag ska läsa på lite om Ampyra och prata med min mor om det. Sen är det bara att hoppas att det är något som passar henne, men det är väl upp til läkaren att bestämma. |