cannabisbaserad medicin. - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

cannabisbaserad medicin.

01 - 06.02.2010, 14:36

Hejsan..
Fick ett mail idag där följande fanns med. Jag lägger ut det här som information.

*Det är förresten många mediciner på G... och det är bra att känna till att man efter årsskiftet helt lagligt får föra in cannabisbaserade spasticitetshämmande mediciner från ett annat EU-land för 30 dagars eget bruk.

Danmark har tabletten Marinol, England och flera andra länder har nässprayen Sativex, och finnarna har ett eget preparat om något år.

Så visst finns det mediciner, men det är svårt för oss att få tag på dem.**

Det kanske kan fås på licens med tiden för de som har svår spastisitet eller nervsmärta.

Hälsningar
Irran

irran Krona

02 - 07.02.2010, 20:19

Hej Irran.
Var har du fått informationen om cannabis ifrån? Vore intressant att komma åt denna.
Jag har ju försökt - kanske i min desperation- att få våra neurologer att låta oss ms-patienter prova cannabis. Men där blev det tvärstopp. Jag anser inte att vi ms-patienter själva ska importera cannabis, utan kunna köpa cannabis med erkänd kvalité på apoteket.
Enligt rykten så har man provat Sativex i Uppsala och på Sahlgrenska, men du ska inte tro att vi kan få reda på hur testen gick. Själv tror jag att Sativex är lurig, då jag inte kan finna något på nätet som ropar hurra. Dyrt är det också.
Marinol har provats av många, men anses tämligen odugligt. Marinol saknar ett flertal komponenter från ren cannabis och är en halvmesyr.
Vad jag vill är att vi ska få prova Cannabis indica av erkänd god kvalité. Går att köpa i Holland (om man nu är där och sedan vågar ta in det till Sverige). Inhalator, rökning eller i ätform. Detta under neurologs inseende och här snackar vi definitivt inte om några stora pengar.
Cannabis indica har en högre THC-halt än sativa och jag känner en person med ms som erhöll signifiktiva resultat med denna.
Bi-effekterna av cannabis är helt naturligt yrsel och det är det många andra mediciners bieffekt. Och hör och häpna, det finns inget dödsfall registrerat i världen som kan hänföras till cannabis. Vissa belackare talar om hjärnstörningar, men kan inte bevisa det. Belackarna kan inte heller skilja på medicinsk cannabis och användningen som knark och politikerna ska vi inte tala om.
Om jag vid 70 års ålder enbart skulle känna mig bättre av cannabis, så varför får jag inte det? Dessutom vid min respektabla ålder lutar jag åt onödigt lidande.

call

03 - 07.02.2010, 21:54

Jag fick det från vår länsordförande i NHR. Jag ska kontakta henne och höra var hon har fått det ifrån.
Hör av mig..
Irran

irran Krona

04 - 16.02.2010, 17:51

Här är en guide till hur man får tillgång till Cannabismedicin i Sverige:

http://kol14.com/slaggtippen/cannabismedicin-sverige-sa-gor-du/

Vill man privatimportera för eget bruk så går det inte alls:

http://kol14.com/slaggtippen/socialdepartementet-cannabis-lakemedelsverket-tullen/

Vore intressant att veta var länsordföranden i NHR hittat införselreglerna som tillåter privatimport. NHR kanske kunde anstränga sig att få de Cannabis läkemedel som finns tillgängliga för
licensförskrivning godkända som MS-mediciner utan licens?

Vid sidan av Marinol och Savitex finns även Bediol, Bedrobinol och Bedrocan:

http://www.bedrocan.nl/404/

Bediol som har en låg THC halt men lite högre CBD halt skulle förmodligen göra underverk för MS sjuka.

whisp

05 - 20.02.2010, 12:55

Håller helt med. Man kan ju föreställa sig en sjukvård utan* morfin* som kommer från opiumvallmon. Våra thc lagar har inte ändrats sedan 20-talet och på något mystiskt vis har man inte inom trad.sjukvård accepterat dom milda läkeffekter man får med thc.
Jag har läst om ms-patienter som jämfört sativex med medicinsk marijuhana och menar att dom inte kände
att dom hade mycket hjälp av Sativex.
Problemet är lagstiftningen. Men vi kan ju läsa om liberalare lagstiftningar runt om i Europa. Så om 40 år kanske det ändras i Sverige också :)

befree

06 - 25.02.2010, 16:33

www.riksdagen.se/...

Irran

irran Krona

07 - 25.02.2010, 23:33

Vad jag kan se så får du föra in cannabis för 30 dagars konsumption om du har myndighets godkännande och kommer från ett annat land. Som svensk är du körd. Dessutom förmodar jag att ingen svensk läkare skulle skriva ut cannabis.
Sorgligt!

call

08 - 26.02.2010, 07:49

Den uppfattningen hade jag också, men andra tycker och tror annat, så det bör undersökas....jag ska sända några mail och höra mig för..
Irran

irran Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 29

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet