D-vitamin brist
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 20.06.2008, 09:36 Hej! Hörde på nyheterna igår kväll att brist på D- vitamin kunde vara orsaken till MS, Diabetes, Benskörhet och en del andra autoimmuna sjukdomar. Önskar alla här på portalen en riktigt trevlig midsommar. Kram Agneta |
|
|
02 - 20.06.2008, 11:31 Det sade min läkare också och rekomenderade D-3 vitamin året om samt C- vitamin.D-vitamin har jag ätit redan i två års tid året om och jag frågade om det inte är farligt att äta för mycket när det lagras i kroppen men läkaren sade att man måste nog äta rejäla doser per gång för att det skall vara skadligt.En ms patient lär ska förbruka mera D-vitamin än en frisk person. |
|
|
03 - 20.06.2008, 11:50 "Sol och D-vitamin kan skydda mot MS Solljus kan ha en skyddande effekt mot MS enligt flera studier. Nu visar även forskning från Harvard i USA att kvinnor som tagit D-vitamin som kosttillskott har 40 procent mindre risk att utveckla sjukdomen. Flera studier visar att det finns en koppling mellan solljus och MS. I en studie som genomfördes i Kalifornien 2007 tittade man på sambandet mellan tidig exponering för solljus och sjukdomsutveckling. 79 identiska tvillingpar med samma genetiska risk för MS, men där bara en i tvillingparet hade utvecklat sjukdomen, deltog. Tvillingarna fick specificera vem i syskonparet som under barndomen ägnat mest tid åt nio olika aktiviteter som innebar exponering för solljus, till exempel strandlekar eller utomhussporter." /Lili |
|
|
04 - 19.08.2008, 19:48 Apropå på D-vitamin! Hämtat från: Brist på D-vitamin ökar risken att dö Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 080812, © Netdoktor.se, Terese Alvén |
|
|
05 - 07.09.2008, 14:12 100 mikrogram D-vitamin per dag i kombination med Referenser: |
|
|
06 - 02.05.2010, 09:06 Intressant detta med D-vitamin. Har varit deppig och sjuklig under våren sedan barnsben. Mamma gav alltid C-vitamin. I vuxen ålder märkte jag att om jag tog en sen solsemester (sept-okt) så mådde jag bra även under våren. Eftersom jag inte längre orkar med värmen har det blivit dåligt med sol de senaste 15 åren men jag äter nu D-vitamin. Har ni andra erfarenheter av vårdepression och att man lätt drar på sig någon förkylning under våren? |
|
|
07 - 09.05.2010, 08:09 hej..detta med å ta 100 mickrogram d-vitamin gör mej lite fundersam.va på apoteket å veckan å köpte 1 burk av det å prata om dosen man skulle ta.nämde 100 mg..men hon kolla i siona böcker å sa å visa mej att den dagliga dosen räcker med 7.5 mg om dagen. |
|
|
08 - 09.05.2010, 11:34 Så där säger de på apoteket men enligt undersökningar som gjorts så kan man äta betydligt högre doser. Vi är nog ganska många här inne som ätit/äter D-vitamin i ganska höga doser. Men nu är det sol ute och det är bästa källan till D-vitamin så ut och lapa sol :) Gratis. :) /Lili |