D-vitamin brist - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

D-vitamin brist

01 - 20.06.2008, 09:36

Hej!

Hörde på nyheterna igår kväll att brist på D- vitamin kunde vara orsaken till MS, Diabetes, Benskörhet och en del andra autoimmuna sjukdomar.
Vad tror ni om detta?????

Önskar alla här på portalen en riktigt trevlig midsommar.

Kram Agneta

sanna3 Krona

02 - 20.06.2008, 11:31

Det sade min läkare också och rekomenderade D-3 vitamin året om samt C- vitamin.D-vitamin har jag ätit redan i två års tid året om och jag frågade om det inte är farligt att äta för mycket när det lagras i kroppen men läkaren sade att man måste nog äta rejäla doser per gång för att det skall vara skadligt.En ms patient lär ska förbruka mera D-vitamin än en frisk person.

michelin gumman Krona

03 - 20.06.2008, 11:50

"Sol och D-vitamin kan skydda mot MS

Solljus kan ha en skyddande effekt mot MS enligt flera studier. Nu visar även forskning från Harvard i USA att kvinnor som tagit D-vitamin som kosttillskott har 40 procent mindre risk att utveckla sjukdomen.

Flera studier visar att det finns en koppling mellan solljus och MS. I en studie som genomfördes i Kalifornien 2007 tittade man på sambandet mellan tidig exponering för solljus och sjukdomsutveckling. 79 identiska tvillingpar med samma genetiska risk för MS, men där bara en i tvillingparet hade utvecklat sjukdomen, deltog. Tvillingarna fick specificera vem i syskonparet som under barndomen ägnat mest tid åt nio olika aktiviteter som innebar exponering för solljus, till exempel strandlekar eller utomhussporter."

multipelskleros.nu

/Lili

Lili_A Krona

04 - 19.08.2008, 19:48

Apropå på D-vitamin!

Hämtat från:
Hälsonyheter från Netdoktor.se

Brist på D-vitamin ökar risken att dö
tidigare har studier visat att brist på D-vitamin kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och cancer, men en ny stor amerikansk studie visar att alla kan påverkas av D-vitaminbrist och dö i förtid. – Personer som hade brist på D-vitamin dog tidigare än dem som hade höga nivåer, säger Michal Melamed, assisterande professor vid Albert Einsteins College of medicine och medförfattare till studien. – Det är en mycket bra och välgjord studie, och den kommer säkert att få stor betydelse. Vi har gjort en liknande undersökning i Sverige, som ska presenteras i september, och har fått samma resultat, säger Dan Mellström, professor i geriatrik vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Mest D-vitamin får vi genom solen, men även föda som fet fisk, matfett och mejeriprodukter innehåller D-vitamin.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga, 080812, © Netdoktor.se, Terese Alvén

An1 Krona

05 - 07.09.2008, 14:12

100 mikrogram D-vitamin per dag i kombination med
omega 3 tillskott i riklig mängd.
Detta kan vara tillräckligt för skydda mot MS alternativt slippa nya skov av sjukdomen.

Referenser:
www.ehdin.com/...
OBS!! I denna studie har deltagarna fått Tran
som är innehåller d-vitamin, detta har Edhin bortsett från när hon säger att det går lika bra med omega3-
kapslar
www.lakartidningen.se/...
Anders Danielsson
Farmaceut med MS-intresse.

Anders2

06 - 02.05.2010, 09:06

Intressant detta med D-vitamin.

Har varit deppig och sjuklig under våren sedan barnsben. Mamma gav alltid C-vitamin.

I vuxen ålder märkte jag att om jag tog en sen solsemester (sept-okt) så mådde jag bra även under våren.

Eftersom jag inte längre orkar med värmen har det blivit dåligt med sol de senaste 15 åren men jag äter nu D-vitamin.

Har ni andra erfarenheter av vårdepression och att man lätt drar på sig någon förkylning under våren?

Anpe

07 - 09.05.2010, 08:09

hej..detta med å ta 100 mickrogram d-vitamin gör mej lite fundersam.va på apoteket å veckan å köpte 1 burk av det å prata om dosen man skulle ta.nämde 100 mg..men hon kolla i siona böcker å sa å visa mej att den dagliga dosen räcker med 7.5 mg om dagen.
sen stog det att för hög dos va inte bra för lever å njurar.om ja nu minns rätt.men det va inte bra med för mycke i alla fall..rätta mej om jag har fel :) MVH Sacke

sacke

08 - 09.05.2010, 11:34

Så där säger de på apoteket men enligt undersökningar som gjorts så kan man äta betydligt högre doser.

Vi är nog ganska många här inne som ätit/äter D-vitamin i ganska höga doser. Men nu är det sol ute och det är bästa källan till D-vitamin så ut och lapa sol :)

Gratis. :)

/Lili

Lili_A Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 313

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet