Desperat efter kostråd! - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Desperat efter kostråd!

01 - 08.06.2010, 19:00

Jag undrar om det finns någon som seriöst prövat att hålla en strikt låg-fett diet för att lindra symptom?
Har t.ex. läst på nätet om Dr Swank low fat diet bok. Undrar om någon läst den eller på annat sätt tagit del och efterlevt hans råd?
Är det någon som vet om den boken finns på svenska eller kanske någon annan kostrådgivningsbok speciellt för MS som är bra?
Börjar bli desperat och vill inte bli sämre.

Äpple

02 - 08.06.2010, 19:27

Finns det något vetenskapligt va man ska käka om man har MS? Är låg fetthalt, rekommenderat eller. Nyfiken

/Bosse

Bozze Krona

03 - 09.06.2010, 15:49

Jag har hört att man ska äta blandad kost.
Karin

collecoll

04 - 09.06.2010, 19:02

Och jag har hört att stenålderskost är bra, att utesluta spannmål och mjölk eftersom det är främmande proteiner för kroppen vilket triggar igång immunförsvaret.
Det finns nog väldigt många varianter på kostförslag. På något sätt känns det ändå som att det vi från början är gjorda för att äta är bäst. Kött, fisk, skaldjur, frukt, bär, grönsaker, nötter. Uteslut raffinerade produkter och tillsatser.
Ren mat helt enkelt!
Det var mitt lilla tips!

cillaa

05 - 12.06.2010, 14:41

cillaa.
Tror på ditt råd ang maten...men det gäller även friska.
Det finns ju så mycket skräp o tillsattser i mat , det kan inte vara bra..

batbyggare

06 - 15.06.2010, 13:37

Link
Link

Här kan man läsa lite mer om best bet diet och swank dieten.

Hej Äpplet. Boken finns tyvärr inte på svenska. Men det finns mycket att läsa på nätet och även om det är på engelska så kan man ju översätta med google translate. Båda länkarna har google translate så att du själv kan välja om du vill se texten på svenska eller engelska. Där finns också ett forum för dom som följer dieten.

På ccsvi.se kan du hitta personer som använder kost som strategi mot sin ms.

Kram

Näktergal

07 - 21.06.2010, 17:58

Tack så mycket till er alla som svarade!

Äpple

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 301

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet