Det är sockret som är farligt inte fettet! - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Det är sockret som är farligt inte fettet!

01 - 14.05.2009, 13:06

Hej alla!

Jag har tittat och läst lite bakåt här, en del tar ju upp detta med att inte ha för mycket fett i sig......

Men vad jag har förstått så är det sockret som är boven inte fettet....
Fast för mig är det himmla svårt att skära ner på tex godis kakor m.m
Visst om jag måste välja mellan godis och kaka,bulle bakelse, så lägger jag med lätthet ner godis.....

Är det någon här som har bra tips på hur man ska bära sig åt, för jag har ju svårt att gå så det har ju lätt till att jag dra mig men inte har jag fått in motivationen att sluta med sött, fast det kanske mer är viljan egentligen motivationen finns där.....

Låter jag flummig??

Si, efter natten kommer alltid dag
och såret läks och sorgen har en ände!
Gustaf Fröding

DET ÄR KROPPEN SOM ÄR SJUK INTE JAG!

Tezza

02 - 14.05.2009, 14:40

Jag hänger nog inte med riktigt :/

Vad är det som är farligt med sockret?? Är det farligt för vikten eller MS:en kanske??

Undrar
Daniel

Pågen

03 - 15.05.2009, 15:02

Det är väll för vikten det inte är bra.....
Men det påverkar väll ms:en i sin tur om jag går upp i vikt dels för att jag rör mig för lite och att en av biverkningarna av avonex är att man går upp (vilket jag gjort sista månaden) men gärna unnar mig sött....

Förstår du min tanke gång nu eller är jag fortfarande otydlig??

Si, efter natten kommer alltid dag
och såret läks och sorgen har en ände!
Gustaf Fröding

DET ÄR KROPPEN SOM ÄR SJUK INTE JAG!

Tezza

04 - 15.05.2009, 22:54

Nu hänger jag med =)...klart man ska undvika övervikt vid MS...bra form ska göra att man fixar skoven bättre sägs det, sen kan man tvista om det är fett, socker eller diverse kolhydrater man ska undvika.
En balanserad kost tycker jag är det viktigaste.
//Daniel

Pågen

05 - 16.05.2009, 18:31

Jag har minskat rejält med kolhydraterna och det ger nog resultat.Man går snabbt ned i vikt.Socker är inte farligt men man får inte gå till överdrift.Jag äter nog socker ibland och det kan man egentligen inte undgå i dagens läge för vad du än sätter i dej så finns det socker.Fruktsocker får man inte heller sätta i sej i mängder.Närings terapeuten sade att 1 dl juise får jag dricka per dag.Har ni tänkt på att 1 liter juise motsvarar 16 sockerbitar fast det inte innehåller socker men det är fruktsockret som gör det och det är lika farligt som vanligt socker.
Det talas mycket om ´Canderel´att det är rena rama giftet men det vet jag inte.Jag använder nog som sötningsmedel.

michelin gumman Krona

06 - 06.06.2009, 10:56

man kan säkert äta allt med måtta. Men jag mår bättre i min MS när jag har dragit ner på kolhydraterna. När man är mitt i livet (50 år) så bryter inte kroppen ner kolhydraterna lika bra som förr.
Jag tycker dock det är svårt med kakor och godis. Jag fick ett tips av en insändare i en tidning. Vill man dra ner på godissuget så kan man efter har ätit lunch och middag avsluta med en eller två små bitar choklad. Man märker efter ett tag att begäret minskar. Jag äter knappt något godis idag. mvh

amrie

07 - 07.06.2009, 17:12

Jag blev av med godis suget och sockret när jag började ta Krom, och det hjälpte.Inga kakor och godis äter jag mera.Det bara inte smakar.Som tur!

michelin gumman Krona

08 - 10.09.2009, 11:46

Jag slutade tvärt med godis. Ville testa om det gjorde nåt för midjemåttet, och jodå, på tre veckor försvann två cm. Alltid nåt! :)
Och när jag sen började äta igen (dock inte lika mycket som tidigare)... midjemåttet ökade det också.

I övrigt tänker jag inte så mycket på vad jag äter :)

Lix_matte

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 37

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet