Droppfot - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Droppfot

01 - 17.08.2010, 20:16

Hej!

Jag är ny medlem här på forumet. Sedan några veckor har jag droppfot, kan överhuvudtaget inte vinkla upp foten. Det började med svår smärta på framsidan av vaden, och dagen efter märkte jag att jag inte kunde gå riktigt. På VC sa man att det var en nerv i kläm, (hoppas det) Jag hade sån nervsmärta i en vecka mest på förmiddagarna. Nu har jag inte ont alls men jag svettas enormt så det rinner, ansikte, nacke o övriga kroppen. Doktorn skrev en remiss till neurolog men den skickades tillbaka till en ortoped som jag ska till i september. Min doktor ville göra MR och LP. Stortån är bedövad och likaså utsidan av benet upp till knät. Jag har i många år haft en ostadig gång, vinglig o snubblar lätt. Jag har dåligt minne o glömmer vad jag ska säga om jag inte avbryter o säger vad jag vill direkt. Ofint! Nu förstår ni nog att jag undrar om det kan vara ms. Jag är 58 år, är det möjligt? Nån som vet? Vet ju att det inte är hela världen om det är ms, hellre det än als!!! Kommer droppfot plötsligt vid ms? Tyckte en dag att det blev en grå fläck för ögat men bara några sekunder sen försvann det.

Nu blev det mycket...tacksam för svar om någon känner för det.
Kram i natten

eva58

02 - 20.08.2010, 15:55

Hej eva58!

Önskar dig välkommen hit portalen.
Det är en alldeles utmärkt plats att få veta mera och kanske skaffa sig nya trevliga vänner, det finns många exempel på det.
Gå in här då och då för att titta, här går det även att bli lugnad om oro finns.

Den första reaktionen jag fick var att du tydligen inte kommit till en rätt neurolog.
Skicka dig till en ortoped med alla de besvär som förefaller vara neurologens uppgift att hjälpa dig med.
Måste säga att jag reagerade med stor förvåning.

Jag har varit och tittat via nätet om Karlshamns sjukhus, såg på din profil att du bor där, men såg inget om att det finns neurologmottagning där.
Letade vidare och kom fram till att det finns en mottagning för strokepatienter på sjukhuset.
Men de kanske endast har hand om stroke där.

Eftersom Karlshamn ligger så pass nära Kristianstad
så blev det osökt för mig att tänka att du har varit på CSK i Kristianstad.
Då är det nämligen inte alls konstigt att du inte får hjälp.
Din remitterande läkare hade ju önskat via remiss Mr och Lp. Säkert helt rätt med tanke på besvären som du har.

Leta så fort som möjlig upp en neurolog och helst en privat om du kan hitta.
Ta dig tid att leta men viktigast att du hittar en annan.

Jag har också droppfot men fick det inte med det samma.
Numera så är det inte så mycket besvärande så jag tänker inte så ofta på det och att det blivit bättre beror på att jag har fått en medicin som heter 4-aminopyredin som gör att ett eller ofta flera symtom kan försvinna.

(I min ungdom var jag ofta i Karlshamn av behagliga skäl, det är en så vacker liten stad eller ort som det numera heter.
Jag tänker mest på Väggaområdet och Kollevik men det är kanske detsamma.)

Kram på sen eftermiddag

online Krona

03 - 20.08.2010, 21:42

Hej!

Det är konstigt det här.. Många med ms verkar ha bekymmer med droppfot. Besväras inte av det själv men frågade min sköterska lite om det och då sa hon att droppfot eg. inte är ett ms-symptom..!??

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

04 - 20.08.2010, 22:11

Hej Fidelie!

Visst är det konstigt.
Jag har aldrig hört talas om att någon utan neurologisk sjukdom har fått droppfot.

Hälsningar

online Krona

05 - 20.08.2010, 22:22

Hej!

Ja, hon hade någon förklaring men jag minns inte nu hur det var..

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

06 - 21.08.2010, 09:48

Hej,
Jag har genom åren träffa många som har ms och droppfot. De har använt skena för att hålla upp foten för att de ska kunna gå utan att snava .
Låter konstigt om det inte när vanligt vid ms, det kan väl bero både på förlamning i muskeln som håller upp foten och på spastisitet som gör att foten vill peka neråt hela tiden.
Låter konstigt att bli skickad till en ortoped men de kanske tror att det har att göra med benen i fotleden.
Jag skulle nog leta upp en neurolog som har möjlighet att slussa vidare.
Hälsningar
Irran

irran

07 - 21.08.2010, 23:04

Hej!

Jag fick droppfot i samband med mitt tredje skov, så visst är det ett ms symtom. Använder en superbra skena som håller upp foten.

Agneta

sanna3 Krona

08 - 22.08.2010, 10:41

va e de för skena agneta? mycket intresserad!

baionama Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 289

Diskussionsinlägg: 62053

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet