En fråga till MS veteraner - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

En fråga till MS veteraner

01 - 08.06.2010, 08:29

Hej!

Jag har en fråga till er som haft MS länge, dvs redan innan bromsmedicinerna kom.

Har er MS påverkats i positiv väg av bromsen, dvs märker ni själva av att ni har tex färre eller svagare/"skonsammare" skov mot när ni gick utan medicin?

//Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace Krona

02 - 08.06.2010, 11:50

Jag fick min ms diagnos hösten -87 och då fanns ingen bromsmedicin, de hade inte heller börjat med magnetkameraundersökning som hjälp till att ställa diagnosen.
När så bromsmedicinerna började komma så var det inte så många som fick den av de som hade haft ms under en längre tid. De ansåg inte att man skulle tillgodogöra sig den och så var den för dyr :-(.
En del fick börja ta broms men många fick sluta då det inte gjorde någon nytta.
Några svarade på den och tyckte att de kände sig bättre eller inte blev sämre i samma hastighet som tidigare eller fick mindre med skov.
Jag har haft min ms i snart 23 år och har aldrig fått någonting. Jag har haft tur i livet ändå för jag har en rätt så snäll variant och har klarat mig rätt bra genom åren, alldeles förträffligt egentligen. Nu har det övergått i sekundärprogressiv och jag känner att det går sakta men säkert utför, men nu är jag över 60 så livet håller ju ändå på att rinna ut :-)) men jag ska leva till 83 har jag bestämt :-)
kramis
Irran

irran

03 - 08.06.2010, 22:11

Hej Ace!

Jag har precis som Irran haft MS länge, sen 1992.
Och den har oxå utvecklats till progressiv MS.
Tycker att jag de sista åren har blivit sämre, visserligen långsamt men, men. Jag har aldrig fått någonting, mer än Cortizon vid 2 ggr. Nu är det dax för något som kan hjälpa , helst bota.
Kram Cecilia

Maryam Krona

04 - 09.06.2010, 12:52

Hej

Jag har också haft min diagnos sedan -87, först skov med ganska långa mellanrum men sedan några år tillbaka blir jag sakta sämre. Jag har använt betaferan nästan sen den kom. Min neurolog anser att jag skall fortsätta så länge jag själv tycker eftersom det inte går att säga om den hjälper eller ej. Eftersom jag inte har några biverkningar så finns det ingen anledning att sluta, så jag fortsätter så länge jag får.

Hälsningar Annica

annica -59

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 285

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet