Ersättning vid diagnosen MS! - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ersättning vid diagnosen MS!

01 - 17.03.2010, 22:16

Hej alla, Jag har suttit här på portalen ett par dagar och försökt hitta lite hur det är med ersättningar osv för just MS, Då min flickvän fått diagnosen för ett par månader sedan och har otroligt mycket frågor angående just detta så har jag tänkt att vara en hjälpande hand.
Så är det någon som vet hur hon ska gå tillväga för att få någon ersättning? Vad är det för sorts ersättning?Klumpsumma & månadsumma? Eller bara en av dem? hon har tidigare försökt att ringa till försäkringskassan och där fick hon endast ett svar att hon ska fylla i en blankett varje gång hon måste vara hemma från skolan för att få ersättning för dem dagarna, men jag tycker det verkar lite konstigt att endast få en sådan sorts ersättning när man har fått diagnos för en kronisk sjukdom. Jag har absolut ingen aning om hur hon ska göra enda jag kan göra för henne för tillfället är att finnas där och stötta henne när hon har svåra tider, Faktiskt så väl att vi ska flytta ihop strax och vi båda är väldigt uppspelta och glada för att det ska ske!
Tar mer än gärna emot råd och tips även utanför detta ämnet också :) tack.

LasseGlimmer

02 - 17.03.2010, 22:59

Hej,

va kul att ni hittat varandra och ska till att flytta ihop!

När det gäller ersättningar är MS som andra sjukdomar. Är man så bra att man kan jobba så gör man det. Blir man sämre så kan man bli sjukskriven viss procent och få vanlig sjukpenning.

Bedömer läkaren att man inte har chans att återgå till arbete så kan man så småningom få beslut på att få sjukersättning.

Neurolog och försäkringskassan kan säkert ge mer info om detta.

Kenneth här på portalen brukar hjälpa till med information. Han kommer säkert med ett inlägg.

mvh/BM

brita m Krona

03 - 17.03.2010, 23:02

Kanon! Jo jag läste lite av kenneths inlägg också! Jo frisk är hon! Jobba klarar hon utan problem! Hon har viljan inne och klarar det mesta! Dock lite småtrött vid vissa tillfällen, Men jag är också en rätt trött människa av mig så det skadar inte mig :)

LasseGlimmer

04 - 18.03.2010, 01:58

hej väkömmen hit

Har ni sjukförsäkringar, alltså privata sådana så har vissa startersättninar. Sen får man oftast ett engånsbelop. Ett litet plåster på såren, men väldit användbart.
sen har man en försäkrin från abetsivarem KLS eller nåt sånt heter den. Arbetsivaren vet å dom ska bistå med hjålp för ansöka. Det er ett måndsbelopp tills du går i ålderspension. Men de e kanske för tidit än å kan du jobba utgår inte den här ersättningen.
sen finns de en del handikappersättninar att söka beroende på vilka nedsättninar du har. Kolla med försäkrinskassan
en annan möjlihet e at söka pengar från nån stiftelse som delar ut pengar

De gäller att vara om sig å kring sej om man e sjuk

lykkka till

Olov

olov Krona

05 - 18.03.2010, 09:28

Hej,
vad jag har förstått så är hon rätt ung och går ännu i skolan. Då är det inte så självklart att hon hunnit med att teckna någon privat sjukförsäkring. Men kolla med hennes föräldrar om de har henne försäkrad på något vis.
Förhoppningsvis kommer "vår" försäkringsexpert Kenneth in här och berättar mer.

Jättebra att hon fortfarande är "frisk". Även om hon fått diagnosen MS, så är det inget som säger att hon måste bli så mycket sämre än vad hon är idag.
Det finns idag ganska bra bromsmediciner och forskningen går hela tiden framåt..

Satsa ni på att flytta ihop och gläds åt att vara lyckliga..
kramis
Irran

irran Krona

06 - 18.03.2010, 11:55

Hej LasseGlimmer!
Snacka om att Britta M och Irran sätter press på mig och kallar mig för försäkringsexpert;-)
Någon expert är jag inte men nu har jag ju varit med ett tag och när det gäller dom försäkringar som man har genom jobbet och facket så kan jag dom i alla fall relativt hyfsat.
Men jag är nog bättre på att försöka styra folk till rätt ställe.
Den försäkring som det syftas på är den som kallas för diagnosförsäkring som ger en ersättning om man får tex. MS.
Den här försäkringen infördes hos LO:s försäkringar 1 januari 2008 och hade då ett års karenstid innan den började gälla vilket innebär att det är bara dom som har fått en diagnos efter 1 januari 2009 som kan få den här försäkringen. Den här grejen med ett års karenstid efter att försäkringen infördes har gjort att tre stycken personer som jag har försökt hjälpa inte har fått den här ersättningen:-(
Men tack och lov så har flera andra fått den här ersättningen.
Om hon jobbar inom ett LO-avtal så kan ni gå in på folksam.se där så kan du söka på pdf:en som heter 1870 där ser du på sid 19 att MS är en sjukdom som är godkänd och som ger ett engångsbelopp.
Av ren självbevarelsedrift så brukar jag inte (för det mesta) skriva om hur mycket pengar det är som man kan få från någon försäkring.
För tänk om jag skulle säga till en person att han ska få 100.00kronor på en försäkring, och att den personen då (bara) får 98.000kronor.
Av någon anledning så brukar inte en del personer bli glada för 98.000 kronor utan tycker då att jag har lurat dom på 2.000kr;-)
Så ni ska ta kontakt med folksam och säga att hon har fått MS och vill ha den här ersättningen dom kommer då troligen begära in läkarintyg på att du har MS och för att dom ska kunna se när hon fick det. Jag tror att det är det som kallas för 037 bild hos fk.
Men om hon tillhör något förbund inom Unionen så ska ni ta kontakt med Förenade liv som har hand om dom här försäkringarna hos Unionen.
Där så tecknades försäkringen 2007-06-01 och även där så är det 1 års karens du kan ringa dom på 08-7004210
Tänk även på att kontrollera era andra hemförsäkringar eftersom i en del fall så kan man få ersättning även av dom.
Är det så att din flickvän inte har kommit ut i arbetslivet ännu så är det nog tyvärr bara dom egna privata försäkringarna som gäller.
Det går aldrig att lämna några garantier på att det jag skriver är korrekt men tänk då på att om ni inte gör någonting så är det alltid noll.
Men om ni försöker och inte får någonting så har det bara kostat er lite tid och några telefonsamtal.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 42

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet