Får inte jobba! - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Får inte jobba!

01 - 31.08.2010, 16:23

Ännu en gång så är jag tvärtemot många andra.

De kämpar för sin rätt att få vara sjuka medans jag kämpar för att få börja jobba lite.

Nejdå FK,s handläggare i gruppen samverkan bedömde att jag är för sjuk att det är för tidigt att börja jobba.

Det KAN gå åt pipsvängen och det får det tydligen inte.

Blev hänvisad till ngn rehabvariant dit sådana som behöver enorm hjälp av en coach hamnar.
Grejen är att detta är mellan 13-17 4 dgr/veckan och det skulle jag aldrig fixa.
Mitt mål är 10 timmar i veckan för att komma ut.
Hmm varken jag eller min handläggare fattar ngt alls.

Så var man nere på jorden igen :-(

Zanna Krona

02 - 31.08.2010, 17:08

hej,
får du inte jobba? Vad händer om du skulle jobba?
Är det inte bättre att jobba lite och orka det än att inte jobba alls?
Förstår inte deras resonemang överhuvudtaget,det är ju jätteviktigt att få stöd och komma ut och jobba.

Stå på dig och se till att det är din rehab att det är för dig och din skull!

må så gott Angela

okej

03 - 01.09.2010, 00:14

hahaha så snurrigt det kan bli skämtar du aprilo med oss ?

annars måste jag hänvisa till jantelagen om att här i sverige är det standard mer än tillfällighet att ha motsatta åsikter om allt upplever jag det som, tysken säger ju di dumme swedens, och jänkaren kallar oss för fega kålrötter, finns nog ett negativt ordspråk i varje utrikiskt land.

politiker kallar det arbetsträning osv och att det är terapi att befinna sig på arbetsplatsen med rätt stöd ekonomiskt och mentalt osv, att fk skulle sätta stopp var ju högst märkligt, när nu patient är överens med den politiska viljan och arbetsgivar finns.

en med svår fattigue exempelvis t,ex jag skulle tidigare i våras bli hänvisad/remiterad till en aktiv rehab att lyfta och dra i tyngder och var ju trött redan vid ditkomsten :-) sen skulle jag hem med, de motiverade sig med att det bara var ca 2 timmar, sen sa jag; 2 timmar för dig ja, men full tid för mig-- klä på sig, gå till buss, från buss till gym, träna, ombyte och retur = minst 5 timmar och förutom lyftandet och dragandet ca 2 km promenad, och förutom det ska man även skjöta vardagens sysslor även om man dagen efter till uppemot ibland 3 dagar är en zombi, ok om det är 1 gång i mån men ........

nu har ju fatiguen blivit något bättre sen innan men jag har fantasi nog att hitta på bättre saker än lyfta skrot :-)

försäkringskassan slutar aldrig att förvåna en iaf :) men det är kanske tänkbart att du faktiskt har så pass stora problem att viljan åsidosätter förmågan som både läkare och fk konstaterat, ibland så stressar de mentala iväg ?

Fantomen

04 - 01.09.2010, 08:44

Att viljan är större än orken är helt klart.

Det är därför som jag själv har konstaterat att 10 timmar på ett väl utvalt arbete skulle jag klara av.

Om 3 månader kanske det är ok att jag går ut eller om det var 6 månader kvar.

Enbart för att man behöver den sociala biten av ett arbete men ändå på en plats där man orkar = inte för mycket mäniskor.

Jag är övertygad om att det finns en plats för alla på arbetsmarknaden.
Skillnaden är att vissa behöver mycket hjälp att finna den och att anpassa den både i materiella saker och tidsmässigt = kanske inte så inrutad tid som fk har idag.

/Zanna

Zanna Krona

05 - 01.09.2010, 13:28

kanske jag ser det från annorlunda perskektiv ? och kan endast tala för mig själv då man trots allt har begränsad fakta.

jag övervägde väldigt länge innan förtidspensionen och jag tänkte även ur bossens perspektiv varför denne har startat företag osv och vad de eventuellt kunde tänka sig osv, i mitt fall hade det nog slutat med besvär för honom då man även kunde tänka sig att man kanske hade snott effektiv sympatitid från andra medarbetare på grund av beroendet och det gått ut över honom, det finns nog bättre ställen typ idella föreningar osv som är mer lämpade för sociala kontakter om det nu är det man söker och samtidigt vill känna sig nyttig som välkomnar en på bättre sätt, bara en tanke ?

Fantomen

06 - 01.09.2010, 14:05

Alla gör som de känner är bäst för sig själv absolut.

Jag har jobbat i förening förr och varit väldigt aktiv ideéllt med uppdrag så den biten är färdig för min del.

Men tack för tanken.

Zanna Krona

07 - 06.09.2010, 09:32

Hej!
Jag har tur för jag får jobba upp till tio timmar i veckan. Men jag är bara tillbaka tre timmar i veckan. 1 okt. skall jag gå upp två timmar till. Men de får jag lägga på en annan dag, så jag hinner vila emellan. Jag tycker även om det är jobbigt så ger den mig en del socialt. Jag håller på tills min arbetsgivare säger något annat. Men man måste ha mycket tålamod med sig själv, man vill alltid för mycket.

amrie

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 309

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet