Farligt att träna? - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Farligt att träna?

01 - 24.02.2010, 19:44

Hej, jag är ny här och kommer med en fråga som säkert har frågats många gånger...men jag är tacksam om någon orkar svara igen :)
Jag har tidigare sprungit ganska mycket på löpband men tänkte för en månad sedan att jag skulle börja styrketräna igen (körde stenhårt i några år för ca 10 år sedan). Jag körte ett hårt pass med bröst och triceps och lite ben. Fick enorm träningsvärk som förväntat. Det jag däremot inte hade förväntat var att jag skulle få stickningar och domningar i armar och ben i tillägg och att det skulle upptäckas att jag har ms. Nu förstår jag att jag har haft det tidigare också, men inte vetat om det. Efter det har jag inte vågat träna mer eftersom det var efter det som det började. Men nu läser jag här inne att många tränar och mår bra av det. Det är inte farligt alltså?? Dum fråga men hoppas någon vill svara...

Kastanjen

02 - 24.02.2010, 20:32

Hej Kastanjen..
Välkommen till vårt härliga gäng..!
Det är absolut inte farligt att träna.
Vi som har MS måste träna för att förhindra att vi inte blir sämre...;-)
Sen är det ju upp till var och en att bestämma hur mycket/ofta man vill och orkar träna.
Och du.. det finns inga dumma frågor....
Kram
Gila

Gila Krona

03 - 24.02.2010, 20:52

Tack för svar :) Och jag som var på väg att säga upp mitt medlemsskap på gymmet he he...

Kastanjen

04 - 25.02.2010, 00:33

Fortsätt träna, men träna med måtta i början. Känn dig för vad det är du mår bra av.
Det kan vara så att du ska köra med mindra vikter, men flera gånger för att träna uthålligheten.
Du får känna dig för vad som känns bäst just för dig, men överdriv inte, Du ska ha ganska snabb återhämtning, har du inte det, så har du kört lite för hårt. Lyssan på kroppen, MEN sluta aldrig träna, det har du så mycket igen framöver.
Lycka till..
Irran

irran Krona

05 - 02.03.2010, 18:38

Hej och varmt välkommen hit!
Jag har satt igång med min träning på allvar de sista åren, och jag har ALDRIG mått bättre! Det blir nästan som en drog (har visserligen inga erfarenheter av droger men, men). Jag har enbart märkt av fördelar med träningen. Jag är piggare, starkare, kroppen börjar återfå sitt utseende efter två barn, jag är gladare och mer tålmodig än innan. Jaaa, listan kan nog göras oändlig när det gäller positiva effekter av träning!
Sen är det ju väldigt viktigt att lyssna på vad just din kropp säger till dig. Jag hade problem att avstå från träningen när jag blev t ex förkyld...ville ju inte missa nåt. MEN, numera lyssnar jag alltid, och resultatet blir bättre trots vilodagarna!!
Såååå, summan av kardemumman: träna med insidan av huvudet, lyssna på din kropp och ett stort LYCKA TILL =)

Kram
Hanna

Tösen Krona

06 - 02.03.2010, 19:53

Träna på bara och lyssna på kroppen så kommer den tacka dig!! Det är inte farligt, var bara uppmärksam så att du återhämtar dig ordentligt efter dina pass.
Lycka till!
kram
Daniel

Pågen

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 31

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet