Förlopp - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Förlopp

01 - 15.04.2008, 17:52

Var på samordningsmöte med vården idag. Träffade en läkare från vårdcentralen jag inte träffat innan. Han sa många konstiga saker. Bla att det är konstigt att jag blivit så sjuk så fort, att man inte hamnar i rullstol snabbt.

Saken är att jag började bli sämre i december förra året, balansen gick åt h-vete och enda sättet att ta sig utanför lägenheten vad i rullstol. Fick aldrig prova käppar eller rullator. Så rullstolen har jag köpt själv, egentligen i annat syfte.

Så att hamna i rullstol är ju lite oklart. JAg använder rullstolen utomhus eftersom jag har svårt med orken i benen, men jag går enhel del också och använder rullstolen som rullator.

ni som verkar ha hjärna i skallen, tillskillnad från läkaren visst är det så att det finns många där det går upp och ner för. Att man visst kan bli snabbt sjuk, 6månader, från att man är gående tills man inte kan gå alltid, men ändå ca 100m.

Sen tyckte han att eftersom MR var ok så lär inte neurofys visa något och då har jag inget neurologiskt, så då kommer inget mer göras. Jag kan få symtomlindring men inga mer utredningar.

Ingen LP, inga mer blodprover trots att vissa prover sjunkigt mycket, men ändå är inom gränserna, eller var för ett halvår sedan.

Dem sitter och säger att jag är ung och inte får hjälpmedel än så jag blir passiv... bra inställning till hjälpmedel, men samtidigt visar inte neurofys något och neurologen inte vill gå vidare så är det stopp...

När jag sa att jag har tänkt på MS så frågade dem om jag var orolig för att ha det. Hur man man få säga så?

Och så var dem på och frågade om jag litade på utredningarna och läkarna... vad svarar man på det?

Dem som lyssnat litar jag på, men neurologen som gav mig 5minuter att berätta om 1års problem ger jag inte något för...

DodeN

02 - 15.04.2008, 20:38

stå på dej-vårdcentralen går jag inte till numera,å läkarna säger allt möjligt konstigt.men det e väl som alla yrkeskårer,det finns bra eller dåligt folk i alla.jag kommer inte långt utan min krycka å det gick ganska fort,när stenen började rulla.mvh roffe

howlinrolf

03 - 16.04.2008, 07:20

Hej DodeN
Jag har följt dina inlägg under en längre tid och när jag sammanfattar dem så tycker jag det verkar som om du kommit in i en ond cirkel.
Du kommer aldrig att komma tillrätta med läkare och folk från andra instanser för du har för mycket skrivet i dina "journaler" som varje läkare eller annan person läser och går på och då struntar de i att lyssna på dig.
Mitt förslag till dig är att du börjar om från ruta ett..
Ta kontakt med en privatpraktiserande neurolog som är knuten till försäkringskassan, och börja om från början....prata inget om alla tidigare undersökningar och om hur du blivit bemött utan ta ALLT från början och beskriv dina symtom klart och tydligt och sen låt läkaren göra sin bedömning utan att vara påverkad av "gamla" journaler....
Jag tror det är din enda chans att komma vidare....för så länge du har dina gamla journaler så kollar läkarna i dom och så går de på det som de läser vad andra skrivit...
Lycka till...
kramis
Irran

irran Krona

04 - 16.04.2008, 07:25

jag blir förbannad, utan rullstol hade jag varit passiv och inte kunnat göra något! rullstolen gör ingen passiv snarare tvärtom. genom den kommer jag ut, kan vara på stan o.s.v.

men sen är det lite "use it or loose it".... men det går att kombinera, det behöver inte vara antingen eller.

har man behov av rullstol så har det ingenting med ålder att göra, du ska inte behöva bekosta den själv. du borde få komma till hjälpmedelscentralen och prova ut en som passar dina behov!

du verkar ha haft otur och träffat idioter till läkare men försök att hitta någon annan, det finns bra läkare!

annsi

aannsi

05 - 16.04.2008, 07:45

Hej DodeN
Var bor du? Man har ju egentligen rärr att söka var som helst även utan remiss( Det kan vara längre väntetid då). Man kan ju t.ex. söka på en MS-mottagning direkt. Du borde kanske titta dig om i landet. Det kan ju vara värt att åka en bit om man får bättre hjälp. Många av oss här har nog erfarenhet av inkompetenta distriktsläkare. Jag sökte för olika symtom under 8 år utan att få någon diagnos eller hjälp. Min hjälp kom när jag själv förstod att det kunde vara MS och åkte akut till neurolog. Tyvärr visade det sig att jag hade rätt och allla andra fel. MR ock lumbalpunktion visade båda på MS. Dock kan det ju vara annat också som just du lider av men man har rätt till en diagnos. Kämpa på och ge dig inte!
Kram Eva

Loke Krona

06 - 16.04.2008, 11:53

Irran: blir så förbannad när jag läser ditt inlägg, inte på dig men att det får vara så. Att man blir klassad som idiot. Jag är övertygad om att jag har en stor röd stämpel i min journal på vårdcetnralen. Dem nekade mig vård när jag stukade tummen och ville få den kollad, och vid öroninflammationen fick jag dålig vård och sen inte fick komma tillbaka. Var jouren som räddade mig den gången.

Men läkaren igår som jag aldrig träffat innan sa att det var så nu i vården. Man går inte vidare och visar inte det något nu så får man acceptera att det är som det är.

Bor i Norköping och går nu hos en privat neurolog i linköping... han bryr sig inte alls, och tyvärr tror jag inte det finns någon mer privat i området.
Ska skriva en egenremiss till neuro på sjukhusen här i området, sambon går på en för sina kramper. Och vi har i samtal med hans kurator berättat villket helvete vi befinner oss i. Så vi hoppas att hon kan hjälpa till lite.

Ev. finns en chans att vi ska flytta till västsverige inom kort, sambon har förhoppningsvis jobb pågång. Och då får jag väl försöka hitta någon där.

Har knappt sovit inatt, alla tankar som snurrar. Att dem inte vill gå vidare, jag vet många saker som jag vill att dem gör innan vi lägger locket på.

bla. kolla sköldkörtelproverna igen, snacka med reumatologen en gång till. Han pratade jag bara med och kollade blodprover, för han var så övertygad att det var neurologiskt. Men sa att om dem inte hittar något så skulle jag höra av mig igen. Han var väldigt trevlig och tillmötesgående. Sen vill jag få gjort en LP och prata med en rikig neurolog. Som inte avfärdar mig och säger till mig att han ser att jag inte har några kognitiva problem, och att den som vill utreda det mer är korkad. Han sa faktiskt så...

Samtidigt som jag har en ADHD-diagnos och har papper på att bla. mitt minne är väldigt dåligt.

suck nu ska jag försöka förbereda mig mentalt för neurofys imogon. Vill hellst inte ens gå ut idag, är så deppig. Men det är ju vad dem vill, att jag sitter hemma hela dagarna.

Tack för allt stöd jag får här, det behövs mer än någonsin nu. Domen igår om att dem inte fortsätter om inget visas nu kändes som mitt liv var slut.

DodeN

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2988

Användare online: 51

Diskussionsinlägg: 43212

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet