Försiktigt positiv - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Försiktigt positiv

01 - 10.02.2010, 11:44

Nu har diagnosen för min man kommit, MS. Det i sig var ingen jättenyhet då i princip alla andra alternativ var uteslutna. Min man drabbades av något som neurologen kallar för "troligtvis" ett skov (känselstörningar i hela underkroppen) och fick kortisonbehandling via dropp i fem dagar. Den MR-undersökning som gjordes bara veckorna innan visade på nya förändringar.

Nu är känseln bättre än innan kortisonet och han har även fått tillbaka viss del av den känsel som försvann (och har varit borta) sedan minst augusti. Det mesta talar nu mot min första, och djupgående, rädsla för att det skulle vara PPMS utan det är sannolikt än så länge "bara" vanlig skovformad MS. Vill tacka för att ni ifrågasatt mig och min teori hela tiden, behöver insatta människor som säger emot mina egna onda tankar!

Med alla bromsmediciner och all pågående forskning så känns allt betydligt ljusare nu, även om det givetvis inte alltid kommer att vara en dans på rosor.

cho-san

02 - 10.02.2010, 16:37

Hei cho-san.
Ja det var ingen trevelig beskjed å få. Men tross alt bedre å vite, enn å gå rundt og fundera.
Håper mannen din kommer seg fort, han har jo alt blitt betydelig bedre etter kortisonbehandlingen. Så da skal du se at det går rette veien :-)
Vi har ofte lett for å tro det "verste", men som regel går det bra.
Mannen din er heldig som har deg, som bryr deg så mye om, at du til og med er her inne på portalen.
Du får prøve å være positiv og støtte så godt du kan, men ikke glem å ta vare på deg selv heller.
Ønsker dere alt godt.
Kram fra norskan Hillevie",)

Hillevie Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 325

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet