Första gången, vad väljer jag? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Första gången, vad väljer jag?

01 - 30.11.2009, 15:20

Hej jag ska snart få börja med broms, men min läkare har bett mig välja medicin, vilken ska jag välja? Känns så kansigt att jag ska välja, borde inte han säga åt mig vilken han tycker att jag ska ta?

Sen verkar hela grejen med att jag ska ta en spruta på mig själv så läskigt, men man vänjer sig antar jag...

nullitet

02 - 30.11.2009, 16:33

Ja, man vänjer sig ganska snabbt. Diabetiker t ex sticker sig ju ibland flera ggr/dag.
/Kakan

Kakan

03 - 30.11.2009, 19:48

Hej!

Usch jag lider med dig! Min läkare valde Betaferon åt mig, hur ska man kunna välja när man inte har full koll å fortfarande kanske är chockad efter beskedet om MS??

Jag har en otrolig sprutfobi, men har tagit dom sedan 1 år tillbaka och av dessa 7 månader HELT själv utan hjälp!
Man vänjer sig, vad har vi för val?!

Kommer att gå jättebra för dig när du kommer i fas med allt!

Lycka till!

mickan

04 - 30.11.2009, 21:53

nullitet
Vilka mediciner får du välja mellan ?
En bra sak är att du inte måste ta medicinen på dig själv.
Du kan få hjälp ifrån sjukvården med detta :)

Marijah

05 - 30.11.2009, 22:02

Det är väl ändå neurologen som är insatt i medicin och inte patienten?? Beror ju på vilken typ av MS man får, skovvis fortlöpande eller nån lite mer aggressiv typ. Läkaren tycker jag får väl ändå föreslå en medicin som du får gå hem och fundera över om du vill ta dej an, eller? Så var det iallafall för mej!

KajsaPe

06 - 01.12.2009, 07:27

Jag håller med KajsaPe om det här med att det är läkarens uppfift att välja medicin, inte en nydiagnosticerad patient som antagligen inte vet något alls eller mycket lite om MS och bromsmediciner.

Däremot kan jag förstå läkaren också, i alla fall om han är en av dem som råkat ut för "vetbästpatienterna". De som kräver att få välja broms själva, som beklagar sig på diverse forum (inklusive Portalen) om att de inte fick göra det och många gånger får det att låta som att de blivit felbehandlade eftersom läkaren sa till dem att de skulle få den ena eller den andra bromsen.

Hade jag varit läkare och råkat ut för många sådana patienter, hade jag nog också ändrat mitt arbetssätt i tron att det är så majoriteten vill ha det. Tyvärr är det ju så att den som väsnas mest, också får mest uppmärksamhet. Mitt råd till dig är fundera på alternativen, det finns mycket info om läkemedlen online och sedan kan du diskutera fram med läkaren vilket alternativ som är bäst. Oftast har de ju en som de föredrar.

//Anne

Chi Krona

07 - 01.12.2009, 07:41

Min läkare valde Betaferon åt mig. Han berättade en massa positivt om den och jag tyckte det lät bra.

Har nu tagit dom varannan dag i snart 2år och det har funkat utan problem. Jag har heller inte haft fler skov.
Lycka till med din behandling!
//Daniel

Pågen Krona

08 - 01.12.2009, 08:51

Jag fick välja blad fyra olika sorter.... och jag hoppas att det inte var för att jag var en "vetbästpatient". Min läkare sa att det egentligen handlar om hur ofta jag ville ta sprutorna och var (i muskeln eller fettet).

Jag läste på om de olika preparaten och upptäckte ju också att det var väldigt olika biverkningar.

Nu har jag ju efter tre års väntan valt Copaxone TROTS att jag avskyr att ta sprutor. Tar dem varje dag. Har hållit på i ett par veckor nu.
Copaxonet skiljer ju ut sig i hur det fungerar rent medicinskt och i och med det så skiljer det sig också från de andra vad gäller typ av vanliga biverkningar.

Ok, kontentan är väl att jag inte alls tycker det är konstigt att läkaren säger att du får välja vad du vill ha. Du får vara delaktig och verkligen insatt i alternativen. Det tycker jag är bra. Om du ändå har svåt att välja så säg till läkaren att du vill att han väljer åt dig.... Det gör han ju säkert isf. : )

Må gott!

An1

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2986

Användare online: 20

Diskussionsinlägg: 43203

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet