förtidspension - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

förtidspension

01 - 13.01.2010, 08:42

nu e det slutdallat, jag har tatt steget fullt ut och axepterad mitt öde: >Jag är blitt sjukpensionär...
helt okej, nu får jag lite lungt och kan ängna mig åt att bli friskare och slippa pressen från F-kassan, och inkomsten blev inte så jätte mycket mindre som jag trodde. Jag ska börja vårda min kropp, mina vänner occh inte minst min familj...Jag älskar livet, äntligen

glenn Krona

02 - 13.01.2010, 10:40

Grattis får jag väl säja (även om det i dagens samhälle inte verkar fullt accepterat) Tänk om jag kunde klara av det också .......att acceptera att man är ok även om man inte jobbar att det finns ett liv.....ett liv som man inte har om man tar ut sig på jobbet.

Hälsningar Nomis

nomis Krona

03 - 13.01.2010, 10:56

Grattis!Jag går och väntar på mitt beslut.Prata med min handläggare på f.kassan idag.Och jag vill bli helt sjukskriven för jag har insätt att jag orkar inte längre att jobba.Men enligt henne kan det bli så att dom vill att jag ska jobba 25%.Men jag sa det till henna att jag nog inte klarar det, så jag får vänta å se.kram Nina

nina_ Krona

04 - 13.01.2010, 11:13

Även jag säger grattis!
Jag har full förståelse för att du vill kliva av jobblinjen som har blivit allt tuffare numera speciellt mot dom som har fått någon sjukdom.
Jag själv ska omprövas nu i maj och min inställning att det inte finns någon möjlighet för mig att kunna komma tillbaka för att jobba något mer.
Du skrev även att din inkomst inte blev så dålig ändå nu när du fick sjukersättning, men för säkerhets skull så vill jag påminna dig om att du har rätt till månadsersättning från AFA men troligtvis så har du full koll på det.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

05 - 13.01.2010, 20:12

Grattis.
Jag har själv nyligen blivit sjukpensionerad.
Alexander

ZickZack

06 - 13.01.2010, 23:47

Grattis, glenn!

Bra att det ordnat sig för dig och att du tycks känna dig nöjd.

Själv så har jag varit förtidspensionär länge.
Har aldrig känt att tiden går långsamt. Tvärtom så går tiden så fort att man kan tro att det bara finns måndag och fredag i veckorna.
Det sociala livet är som tidigare med bara marginell skillnad.

Ett av det skönaste är att slippa kontakterna med Försäkringskassan.

Hälsningar

online Krona

07 - 14.01.2010, 06:24

Kenneth- hur lång tid kan man få ersättning från AFA? har hört att det bara gäller typ 2 år under tiden man är sjukskriven... Och en sak till? Vet någon om det finns ett ombud för oss förtidspensionärer som kan hjälpa oss för att kolla om man har något att hämta ut från en sorts försäkring?? tacksam för svar

glenn Krona

08 - 14.01.2010, 10:42

Hej glenn!

Du frågar Kenneth om ett svar men jag tar mig friheten om att svara dig om vad som gällt/gäller för min del.

Jag har ersättning från Afa och fick detta redan vid min sjukskrivning men det var en karens på tre månader om jag inte minns helt fel.
Därefter så har jag fått och får ersättning från Afa under tiden som sjukpensionär.
Ersättningen upphör när man fyller 65.

Två år som en tidsgräns gäller nog endast vid sjukskrivning.

Jag fick retroaktiv ersättning efter att arbetsgivaren tecknade försäkring hos Afa.

Kolla upp detta noga, Glenn. så att du inte missar ersättning.

Hälsningar

online Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 346

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet