Gravid, MS, trötthet och deppig - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Gravid, MS, trötthet och deppig

01 - 19.07.2010, 12:23

Hej alla!
Jag sitter i en knivig sits av beslutsångest och oro. Jag är gravid i vecka 8 och vet varken ut eller in. Jag har sedan många år tillbaka MS och min trötthet håller på att ta kol på mig. Jag har vid tidigare tillfällen drabbats av depressioner och jag har även nu drabbats men erfarenheten tog tag i mig och jag började i ett ganska tidigt skede ta den antidepressiva medicinen igen, vilket gjort att det mest akuta läget av panik över att inte kunna åtgärda och bota denna överjävliga trötthet och kunna leva ett normalt liv har lagt sig. Nu tvekar jag angående graviditet och barn. Kommer man att orka med sig själv och ett barn? Det finns ju så klart ingen som kan svara på det eftersom allas våra liv är unika men jag behöver få höra hur ni har resonerat i era liv och e5a beslut därefter. Det börjar bli brådis, ska vi behålla barnet eller ta bort det? Kommer jag att orka? Vilken hjälp finns att få om man inte orkar.
Innan planerna på graviditet började behandlades jag med Tysabrie, tog citalopram (antidep.) och modiodal mot tröttheten. Varje dag var och är en kamp mot tröttheten och en tung, tryckande känsla i huvudet var konstant.
Jag behöver åsikter och råd!
/Anna

Anna H

02 - 19.07.2010, 13:58

Hej !

Förstår din oro.. Vet igentligen inte vad jag skall skriva men Jag har två barn 3 och 5 år som är väldigt aktiva och stundtals känns det som om jag inte kommer att orka. min man och jag har inte ett stort nätverk runt om oss vad gäller barnen. Vi kanske har lämnat bort barnen max 2 ggr under dessa år.

jag lider hemskt av tröttheten, som kanske är det svåraste symtomet att förstå för omgivningen. Trots det är barnen inget jag skulle vilja vara utan. De ger mig kärlek hopp och liv. Jag läser mycket för dem, tar ofta hand om nattningarna, så att min man får egentid han drar det tyngsta lasset pga av min sjukdom :-(.

Har man en kärleksfull relation, där man kan prata och förstå varandra tror inte jag att det är några problem med att skaffa barn trots att man har Ms.

Man kan inte ständigt gå och vara orolig och rädd. Fast man är sjuk måste drömmar, vänner och familjeliv få ta plats i ens liv. Jag tror att man måste sänka alla krav och försöka vara nöjd med det man kan bidra med.

Vad gäller vad som är bäst för barnen, så tror jag inte att de far illa av att ha en sjuk mamma, det som skulle kunna vara jobbigt tror jag är för dem är om man blir negativ och inbunden. Barn lär sig att hantera livet på ett bra och tryggt sätt genom att se hur deras föräldrar hanterar svårigheter i livet.

Det sägs ju ofta att "det är inte hur man har det, utan hur man tar det" som är själva grejen. Längtar du och din kille efter "eran bebis" så tycker jag att du skall våga. Ta problemen när de kommer. Vem vet det kanske aldrig kommer några ;-) Livet går inte i repris Lycka till kram Ulrika

pippi långstrump

03 - 03.08.2010, 22:11

Hej Anna !

Hur går det ??

Kram Ulrika

pippi långstrump

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 203

Diskussionsinlägg: 62065

Logga in på mötesplatsen

Verktyg