Jag är ochså ny här - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Jag är ochså ny här

01 - 08.03.2010, 17:48

Jag vet ej med säkerhet om det är ms jag har. men när jag läser om symtåmen blir jag nästan för övertygad.
jag känner i gen mig i väldigt många av symtåmen. min nevrolåg säger att jag lider av en kronisk inflamation i centralanervsystemet. jag jorde första mgnetkamra rönken 2006 och yttligare en 2008. Jag har under senaste året blivit mycket sämre. jag har aldrig fott någon medicin för besvären. Jag kann ej längre anvenda mina händer till finmotoriska saker.(trist då jag är konstnär) har senaste väckorna fott problem med ena benet. Det började med känselbortfall i foten rytmiska ryck/samandragningar i lårmuskeln nu är muskeln spänd och stel och smärtar till och från.det käns som det benet är kallare en det andra. det gör att det är mycket svårt att gå ner för tex en trappa. jag jorde ett ryggmärgsprov i fredags. Är jag bara nojig när jag mistänker ms

pofflan

02 - 08.03.2010, 18:51

Hej Pofflan!

Välkommen hit till portalen.

För det första så är du inte alls nojig, naturligt att undra vad som är fatt.
Mycket bra att du gjort ett LP prov.
Om läkaren sedan säger att det är en demyliserande process i ryggmärgen så är det sannolikt att det är ms.
Mrt (Magnetröntgen) brukar också göras när det gäller "teknisk" undersökning som är till hjälp för att kunna ställa diagnos.

Om det är ms så är det ju bra att veta detta så tidigt som möjligt för att sätta in behandling.
Det finns numera bra bromsmediciner och en är på gång inom en till två månader. Fampridine är det men kanske den kommer att heta Ampyra när den släpps för licensutskrivning.
Denna medicin sägs inte vara en bromsmedicin men den ska förbättra gångförmågan.

Portalen är ett utmärkt forum för att kunna få svar på frågor om sjukdomen. För det allra mesta är det alltid någon som svarar.

Hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig.

Hälsningar

online Krona

03 - 08.03.2010, 19:29

tack för ditt svar. ovisheten är jobbig. men det är somm att jag känner på mig att det rörsig om ms.

pofflan

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 298

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet