Katastroftankar - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Katastroftankar

01 - 10.10.2007, 08:36

Hej!

Något väldigt jobbigt har kommit över mig, jag har drabbats av katastroftankar. Jag är livrädd att något ska hända mig själv men främst dem jag älskar som familj och nära vänner.
Jag får väldigt starka känslor av att världen är ond och består av så mycket våld att jag i "dessa känslor" inte tror på en framtid.

Jag förstår rent realistiskt att världen inte har blivit "sämre" än den var för ett år sedan och att förändringen som har skett har skett inom mig. Det känns som jag inte vågar tro på det goda i världen och att jag har tappat all tillit till framtiden.

Är det någon som känner igen dessa tankar?

Yrvädret

Yrväder

02 - 10.10.2007, 10:18

Ja och nej. Jag har inte haft dom tankarna själv men min man har haft och min dotter är precis på väg ut ur det tankarna. Prata med en läkare snart för det går så mycket kraft åt till ingen nytta. Och även om vi alla vet att det finns mycket jävlighet i världen så finns det så mycket godhet också, det gäller bara att kunna se det. Kina

Kina

03 - 10.10.2007, 10:45

Hej yrväder!
Det finns en bok som hjälpte mig ur sammatankar!
Dom 100 vanligaste misstagen....kommer inte ihåg fortsättningen men författaren tror jag var Arthur Freeman. Fråga på bokhandeln eller på Biblioteket, dom kan säkert hjälpa dig.
Boken innehåller en massa bra tips hur man kan ändra sitt tänkande så att det inte blir så katastrofalt.
Lycka Till!
Kramiz Smulan

Smulan

04 - 10.10.2007, 11:05

Hej Kina och Smulan!

Tack så mycket för era ord och tips! Jag ska absolut läsa den där boken och se till att jag pratar med min läkare!

Känns skönt att inte vara den enda som går/gått igenom detta. Tack för att ni finns och tack för att ni tog er tid att svara.

Kram Yrvädret

Yrväder

05 - 10.10.2007, 18:26

Hej yrväder

Skönt att det finns fler med katastroftankar, jag är oxå rädd att något ska hända mina älskade.

Ska nog läsa denna däringa boken........................

Kram

blomma

06 - 10.10.2007, 22:34

Smulan: Är det denna bok du tänker på?
"De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dem"
www.bokus.com/...

DodeN

07 - 11.10.2007, 08:48

Hej Doden!
Tack för att hittade den rätta titeln! Jepp det är den boken som jag tyckte var så bra!mitt komihåg är inte alltid vad det borde vara, men min välvilja är det dock inget fel på!
Ha det gott alla!
Kramizar Smulan

Smulan

08 - 12.10.2007, 13:03

det låter ju helt klart att du lider av depression. Och det är väldigt vanligt att få vid MS. Det är normalt, alla får depression nån gång i livet.
Och när jag rekommenderar att man ska söka hjälp för det, så tänker folk att jag vill inte prata med psykolog eller ta anti.depressiva. Men det hjälper faktiskt, eftersom man kan kalla deprssion för en sjukdom. Det bildas för mycket av ett ämne i hjärnan och den kan man normalisera med anti-depressiva.
Men man ska prata med en bra psykolog om vilken medicin man ska ta o hur mycket. När man väl kommit in i använadet av anti-depressiva så förstår man att det är inget konstigt att ta det o man behöver inte skämmas.
Jag har själv tagit det när jag var så dålig, hade jag inte tagit det så hade det gått illa.
Idag kan man t o m med röntga hjärnan om man lider av depression. Så det finns rätt hjälp om man får det på rätt sätt.
Ingen ska behöva gå med tankar om att livet är så hemskt bara för att man har en sjukdom.

Man ska njuta av livet när man lever och man kan leva ett gott liv med en sjukdom. Det är bara ens hjärna som spelar ett spratt med en när man är väldigt nere eller negativ.

mvh/Sampo

tattoo79

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2972

Användare online: 63

Diskussionsinlägg: 42920

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet