Kommer här med ett ... - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Kommer här med ett ...

01 - 02.05.2008, 23:53

...nytt litet ilägg...
Måste höra mig för om mina symtom då de inte är nya i debatten! Har dragitigst med yrsel., dubbelkseende, illamåendede, tröttelse sistaa veckan satan så svårt att skrivva(a v en admin) . Läkare på VC hävdar att jag bara behöver mer kaffe pga lågt blodtryck . Känner mig grundlös i en stor luftbubbla...
Gjorde en neurofys på US i Lkpg i tisdags (22/4) och fick då veta att jag haft ett antal tia-attacker utom kännedom. Lustigt nog så kvarstår symtom efter något som aldrig blivit diagnostiseeerat. Sover som en nyvaken björn, trött i lemmar, höfteer, armaar, biter mig i käkarna ideligen, svårt med det verbaal språket.

Har så ont i mina höfter så jag kan inte beskriva med rena ord min smärta. Från stående ell sittande spelar ingen roll. Om inte VC fattar vad gör jag härnäst...?
Dunkel/Mymiraanda

mymiranda

02 - 03.05.2008, 02:41

hej

TIA-attacker e inget man konstaterar på neurofysutredning polikliniskt utan nåt som man konstaterar när doktorn gör en undersökning o man blir utfrågad om symptomen..En TIA-attack( betyder Transitorisk Ischämisk Attack = övergående genomblödningsrubning.) Går definitionsmässigt över på 24 timmar tex nedsatt talförmåga eller nedsatt kraft i tex en arm eller ett ben under högst 24 timmar,sedan e man helt besvärsfri. Detta uppkommer oftast hos människor med nedsattt genomblödning i hjärnan o kan va,men behöver inte vara, ett förebud till stroke. Och att få en neurofysiologisk utredning inom 24 timmar måste man vara inneligande men det kanske du varit. TIA har man normalt inte vid MS.

De övriga symptomen du beskriver kan komma från så många olika saker så det gå inte att ge några närmare förklaringar så här direkt utan måste penetreras av en läkare.

Hoppas det ordnar sig snart

Sköt om dig
Olov

olov Krona

03 - 03.05.2008, 12:33

jadu... ibland är det lite skrämmande. Även jag har haft det värre den senaste veckan, med samma symtom som du. Att skriva på tangentbordet är sååå jobbigt, måste anstränga mig massor och ändå blir det ofta fel bokstäver och konstiga ord. Tänker skriva ett ord men det blir något helt annat, precis som med talet.

Hade önskat jag kunde ge dig svar. Min läkare har gett upp, men skrivit en remiss till neurrehab på US Linköping. Där dem ska utreda och rehabilitera, du kanske ska försöka tjata på din läkare att göra något liknande.

För dem har väl utrett en hel del i ditt fall med. Min neurofys visade inget konstigt, inte MRT heller. LP får jag inte göra, men hoppas att neurofys ordnar det.

För att bara gå och bli sämre utan svar eller stöd är inget kul. Själv tänkte jag ta allt stöd jag bara kan få på rehab, även kurator och liknande. För att dem ska inse att jag är svårt sjuk och ska få det på papper. Så det inte bara står att man har lite smäror i kroppen.

Min arbetsterapeut har hakat upp sig på mina smärtor i höften och ser bara den delen. På en rehab så kan dem samarbeta lite mer, sådana som vi behöver nog det, istället för en läkare på vårdcentral som inte har tid eller ork att leka detektiv.

DodeN

04 - 04.05.2008, 17:07

Tack olov & DodeN för era svar.

Till dig olov kan jag säga att dessa TIA-attacker skulle ha varit under 2006 varav den första i juni det året och sedan följd av ytterligare två inom loppet av sju månader. Då var det ingen som sa något om TIA utom det är läkaren på VC som själv kommit fram till det nu efter nästan två år!?!

Pga mina problem i främst v ben och domningar i armar så gjordes en neurofys. Har ej hört något resultata ännu. Få se om läkaren ämnar höra av sig under veckan eller inte.

Till DodeN; bit ihop och stå på dig. Vårt landsting är som bekant inget jag vill rekomendera men du kanske har kommit en bra bit på vägen om du kommit till rehab. Hoppas dom lyssnar på dig. Själv känner jag inget hopp mot min VC. Har insett att det inte är lönt att ens försöka komma dit och komma... Tänk ändå om man vore en häst; snabb diagnos, snabb vård eller i värsta fall en spruta för att slippa eländigheter o dyl. Min make har faktiskt föreslagit att få mig reggad som häst. Måste få fundera lite...

Kramar i söndagssolen (som jag oturligt nog sovit bort med några timmar)

Mymiranda

mymiranda

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2986

Användare online: 31

Diskussionsinlägg: 43185

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet