LCHF- VAD TYCKER NI? - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

LCHF- VAD TYCKER NI?

01 - 20.10.2007, 10:57

Gomorgon

LCHF(low carb hight fatt)

vad tycker ni om detta kost?

har själv varit fettskrämt 3-4 år men sen jan-07 har försökt äta o följa detta kost 70% har märkt att synen blev bättre, har inte gått upp o njuter att äta gott.
o slipper alla light produkter som innehåller massor med andra onytiga tillsatser.
frågan är är det farligt för oss ms-are? det sägs att mättad fett är inte bra, hur brukar ni äta o hur mår ni?

nyfiken....
har någon ork o lust tacksam för svar/ hälsningar niletta

niletta

02 - 20.10.2007, 20:20

Hej

En del tillsatser i light produkter har ju visat sig trigga övervikt och ge sämre syn, och vissa kan faktiskt ge MS- liknande symptom.

Har uteslutit alla former av light skräp och nu kan jag hålla vikten!!

Så jag tycker att det finns ingen anledning att oroa sig för att äta "vanlig fet" mat.
Lagom är ett skitbra svenskt ord. (alltså lagom av allt man sätter i sig)

MEN så är det ju också så att vissa produkter blåses upp i media som cancerframkallande osv, det roliga är, det är olika farligt att äta vissa saker olika år...................

Så jag äter fet mat och dricker standardmjölk ;-)

Fast var och en blir ju salig på sin egen tro.

Kram

blomma

03 - 22.10.2007, 12:22

hej!
Vad roligt att höra om LCHF här! Jag har ätit denna kost i drygt ett år nu! Anledningen till att jag började med kosten var att jag hade en problem mage och visste inte vad jag skulle göra, denna kost var mitt sista halmstrå :) en vecka efter att jag började med kosten så var min mage strålande och har så varit sen dess :) äter gott, mår ypperligt! eller rättare sagt mådde ypperligt fram tills i somras när jag blev sjuk och sen fick diagnosen MS i augusti......jag tror att kosten bara är positiv även när man har MS, har pratat med flera "experter" på LCHF ang. MS och det verkar vara helt ok ::) Jag har dock ökat på andelen grönsaker sen jag fick beskedet, har även lagt till lite frukt, de bitarna klarar min mage! Dock vet jag att jag inte fixar mjölprodukter, stärkelserika produkter och sötsaker......men efter ett år utan är det inget jag saknar :) lycka till!

Ayla72

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3993

Användare online: 97

Diskussionsinlägg: 63471

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet