Medicinering innan och under graviditet - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Medicinering innan och under graviditet

01 - 22.11.2009, 11:56

Hej,

Jag undrar om det finns någon därute som medicinerar mot MS samtidigt som de försöker bli gravida?
Finns det också någon som tar medicin mot MS under graviditeten?

I så fall vilken?

violen

02 - 22.11.2009, 12:51

Man får inte ta medicin under graviditeten, vet inte hur det e när man ammar... men jag tror inte man tog då heller. När man är gravid är det väldigt väldigt sällan man får skov eller blir sjuk av "vanliga" sjukdomar.

// Jenny

jardan

03 - 22.11.2009, 17:36

Hej

Jag gick på betaferon när jag blev gravid.
Fick sluta tvärt med sprutorna när jag insåg att jag var i v7.
Har tidigare inte kunnat bli gravid på egen hand, så trodde att krånglande mens var en biverkning av sprutorna (mensen hade hoppat fram och tillbaka i fler månader i rad), blev otroligt chockad och glad när testet visade positivt.
Är nu i v39 o bara väntar på att värkarna ska börja någon gång.

//Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace

04 - 22.11.2009, 20:39

Tack för svaren! Och Ace grattis till graviditeten!
Mycket intressant att du blev gravid så där spontant. Hur länge hade du haft problem att bli gravid? Tror du interferonerna verkar positivt för möjligheten att bli gravid?

violen

05 - 22.11.2009, 23:14

Före och under de första månaderna av graviditeten och när du ammar så kan man medicineras med immunglobulin infusioner 1 g/mån. Fr.o.m. 3 graviditetsmånaden klarar kroppen sig själv utan mediciner. Immunglobulin ges ibland till kvinnor som har svårt att bli gravida. Puh, långt inlägg blev det. Kram

blomma

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2972

Användare online: 63

Diskussionsinlägg: 42920

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet