Mor säger hon orkar inte bry sig... - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Mor säger hon orkar inte bry sig...

01 - 17.06.2010, 11:04

Min mor har högt blodtryck och säger att hon får inte stressa upp sig. Därför säger hon att jag inte får prata med henne om sjukdomar. Hon ber mig därför kontakta min bror som är empatilös, men erkänner det själv. Han har varit det sedan barnatid. Så vad återstår då en ung bror på 25 med ulcerös och ny kärlek. Eller en sista bror som tror man är hypokondriker. Vet varken ut eller in.
Till saken hör att jag ska fira midsommar med mor och bror (25), min son och vår hund. Ca 30 mil bort.
Det enda min mor kommenterade var: Du gör väl hunden fin nu innan du kommer så hon inte ser så slarvig ut?! Inget orkar du följa med el likn?

Vad säger man om det hela?

NovaLia

02 - 17.06.2010, 11:53

Hejsan..
Det låter inte så kul för dig just nu. Det är tufft när inte ens egen familj kan försöka förstå hur man mår.
Jag tycker du ska prata med din neurolog om detta för det finns möjligheter att de ordnar ett informationsmöte med din familj och speciellt din mamma skulle behöva få info om det nu är ms eller någon annan sjukdom du råkat ut för.
Blir lite upprörd när din mor avfärdar dig för sitt höga blodtryck och att hon inte tål stress. Hon har säkert medicin som styr hennes tryck. Du kan tala om för henne att om man har ms så ska man också undvika negativ stress för det gör att man mår sämre i sin sjukdom.
Det kan också vara hennes sätt att avfjärma sig från att du, hennes dotter är sjuk. Hon kanske inte klarar av att du kanske får en diagnos som ms.
Hur som helst så måste ni ju kunna prata om saken och hon behöver information.
Det finns mycket att hämta från nätet som du kan skriva ut och låta henne läsa om du nu får diagnosen ms.. annars tar du hjälp av sjukvården.
Lycka till
kramis
Irran

irran

03 - 17.06.2010, 14:23

Tack irran!

Jag försöker vara positiv ändå.

Visst är det som du säger, hon går i sina tankar med "sina sjukdomar" artros och högt blodtryck.
Det var iaf skönt att få skriva av sig, känns lite bättre faktiskt. :)

NovaLia

04 - 18.06.2010, 08:03

Hej

Nu känner jag inte dig och din familj, men det första som slog mig när jag läste var att din mamma har nog inte accepterat att sin dotter har fått en sjukdom. Det tog ett tag för min egen mamma att kunna prata om ms och mina besvär. Det tog inte några veckor eller månader utan en längre tid. Som mamma vill man inte att sina egna barn ska bli sjuka och må dåligt. Hennes sätt kanske är att undvika ämnet och låtsas om som inget och skydda sig genom sin egen sjukdom. Det har hänt att min mamma har sagt att hon inte orkar/vill prata om ms i början. Idag är det mycket bättre dels för jag har landat i det hela nu samt mamma med. Har du gett info. böcker om ms till din mamma/släkt. Har de fått möjlighet till anhöriginfo. om ms? Den info kvällen gav mycket till mina föräldrar dels angående tröttheten och få info från kunniga i området.

Tummelott

Tummelott

05 - 18.06.2010, 19:14

Min mamma var lite likadan men jag fick sedan veta varför.
Hon tyckte att det var oerhört jobbigt att jag hade fått MS och även har problem med sköldkörteln.
Mamma sa aldrig det till mig att hon mådde fruktansvärt utav att hennes dotter var (är) sjuk.
Hon pratade mycket om detta med min storasyster.
Kan förstå att det är svårt för föräldrar när deras barn blir sjuka.

Min mor tog min diagnos till sig till slut men det tog flera år för henne att inse detta.
Innan var hon i förnekelse.

Hoppas att ni sen kan prata om detta :)

Marijah Krona

06 - 19.06.2010, 00:02

Hej NovaLia!
Det låter otroligt jobbigt för dig.
Jag tror också att din familj, både mamma och syskon har svårt att ta in att du är sjuk.
Jag märkte samma sak hos vissa i min familj.
Ibland är nackdelen med sjukdomen att det inte alltid syns och då tror en del att man mår bra.
Jag tror också att ni behöver prata. Du måste kanske konfrontera dem lite och säga till att du faktiskt har en allvarlig sjukdom.
Det finns små böcker på de flesta klinikerna som man kan ta med och som förklarar sjukdomen. Ge det till din mamma.
För dig blir det givetvis värre med sjukdomen om du upplever att din omgivning inte bryr sig. Men, det gör de. De klarar bara inte att hantera det.

Det är bra att du skriver här!

Kram på dig.

Vimsan Krona

07 - 19.06.2010, 20:33

Det är likadant i min familj.
Min mor fick en hjärtinfarkt o min syster livmoderstappscancer samtidigt som jag fick min diagnos.
Från början var det ju självklart krisigare för de andra två... men idag, 4 år senare, är det svårare att acceptera att jag är sjuk, att min ork inte räcker.. för de anser att även jag borde ha blivit frisk nu.
Jag kan ju inte bli sur på dem, jag inser att det är nån slags rädsla som ligger bakom detta. Men det innebär ju att vi inte pratar om det o att jag inte gnäller offentligt om mina konstigheter heller.
Och nånstans är det ju bara att gilla läget ... jag har ju inte makten att tacka nej till min MS
Må gott

Gunilla_1967 Krona

08 - 19.06.2010, 21:15

Tack för svar det värmer mitt hjärta och jag känner mig inte längre så knepigt bemött.. tack vare era berättelser. Så många tack till er alla. =)

NovaLia

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 192

Diskussionsinlägg: 62065

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet