MS diagnos och graviditet... - Multipel Skleros forum - Sexualitet vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

MS diagnos och graviditet...

01 - 21.09.2009, 08:58

Förra veckan fick jag en chock på sjukhuset- kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag har MS. Jag trodde att det var inre stress och bestämde mig för att skaffa barn då det passat bra i tiden...
Är det dumt att inte ha fått den fastställande diagnosen innan? Alltså- jag kan ju inte gå på MR när jag är gravid. Bromsmedicinen för gravida- är den lika pålitlig?
Eller ska man skjuta upp sina "planer" tills man vet mer? Vad hade ni gjort??? Börjat med bromsmedicinerna, väntat till MR undersökningen är klar och sedan börjat med en annan sort och provat då?
Detta är nog den svåraste frågan för mig i det stora hela. Jag mår bra- trodde ju att jag var frisk o allt...

Hmm

02 - 23.09.2009, 07:31

Hei Hmm :-)
Ja det var vel ingen hyggelig beskjed å få samtidig som du ønsker barn.
Men vet du, mange av oss hadde ms da vi gikk gravide og fikk barn ( noen uten at veta)
Jeg var en av dem, og må bare si at jeg aldri har vært i bedre form, følte meg helt topp, da jeg gikk gravid. Fødselen gikk også bra selv om det var tøft ( var nesten 40år)

Når det gjelder bremsemedisin så trodde jeg ikke det var noen av dem som du kan ta mens du er gravid. Finnes det en type for gravide?
Jeg hadde ikke tatt sjansen på medisin
under graviditeten, ihvertfall ikke om jeg var i så bra form som det virker som du er.

Men det er min mening, andre sier kanskje noe annet.
Uansett hva du bestemmer deg for, så ønsker jeg deg lykke til. Og husk at det å få barn er en gave.

Kram Hillevie ",)

Hillevie

03 - 23.09.2009, 08:39

Hej Hmm

De vanliga bromsmedicinerna skall inte användas under graviditeten. Framförallt, så kan de medföra ökad missfallsrisk, men även så är det inte helt utrett hur de påverkar fostret.

Det finns koivig (ivig) som man kan få i dropp under graviditet och amning, men det avgörs i samråd med din neurolog, beroende på hur "aktiv" din MS är för tillfället.
Graviditeten i sig har en lugnande effekt på MS:en och ju närmare förlossningen desto bättre skydd ger graviditeten mot ett skov.
Dock en lite ökad risk för skov efter förlossningen, detta beroende på hormonomställlningarna i kroppen. Men på det stora hela så bedömer de att en graviditet inte påverkar sjukdomen negativt.

Själv är jag i vecka30 med nr2 och jag mår hur bra som helst!

Jag tycker du ska ta en diskussion med din neurolog/MS sköterska för att informera dig själv, men även dem, om dina tankegångar map barn.
Sedan kan det vara bra om du och din respektive diskuterar ordentligt innan hur ni skulle göra om du mot all förmodan skulle få ett skov under eller efter graviditeten.

Lycka till!
Kram Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace

04 - 30.09.2009, 12:54

Det finns nog inte så mycket tid att diskutera... Det tog på första försöket om man säger så... Är redan gravid.
Vad göra nu?
Naturligtvis ska jag prata med min läkare, men hon kanske tycker att jag var dum som satte mig i denna sitsen... Antagligen har jag kännt detta på mig och därför velat om att börja medicinera eller ej....
Jaja- jag får väl vara glad att jag fortfarande mår bra iaf :)

Hmm

05 - 30.09.2009, 17:15

Stort grattis till dej Hmm!

För många kvinnor så är själva graviditeten skyddande och skyddet ökar ju längre in i graviditeten man kommer. Har bla att göra med alla hormonella omställningar i kroppen för att fostret inte skall stötas bort.

Jag tycker du skall prata med den neurolog som håller i din utredning (du hade väl inte fått diagnosen än om jag inte tar helt fel), det är bra för dem att veta om din situation, men även för att stödja om det skulle ske ytterligare skov under graviditeten eller efter förlossningen.
De rekommenderar inte att man skall amma speciellt länge utan återgå till sina mediciner snarast. Men det finns alternativ medicin att få under amningen och graviditeten om så skulle behövas.

Hoppas du njuter av dina 9 månader och att allt går bra!

//Ace, för närvarande i v32

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace

06 - 30.09.2009, 19:47

Gratulerer Hmm:))))
Så herlig! Nå må du kose deg og nyte graviditeten, og så får alt annet "ligge på vent".

Stor kram fra Hillevie ",)

Hillevie

07 - 03.10.2009, 17:29

Grattis!!! jag var också mitt uppe i barnplaneringen då jag fick min diagnos. Sköt upp det några månader men sen gick det inte längre:-)
Jag mådde jättebra under graviditeten och gör det fortfarande sju månader senare.

Ella E

08 - 05.11.2009, 13:53

Hejsan! Jag tog Copaxone i 9 månader efter jag fick min diagnos. Vi ville pröva att få barn och pratade med min neurolog, han stöttade oss för fullt!
Jag slutade med medicin och till min överaskelse så tog det sig med en gång :) Är nu 37 veckor och väntar.... :) Jag har mått jättebra och min doktor och MS sköterska har påmint mig att det finns medicin (gamma globulin) som man kan ta under graviditeten och när man ammar... jag väljer att vänta med att ta något, ska se hur det utveklar sig och jag har inte haft en tanke på sjukdomen under graviditeten... har inte vart in här och läst eller något sedan vi vart gravid....
Jag var intresserad och se om det var några inlägg om Svininfluensan och vaccinering igentligen men ville bara dela med mig "min historia" när jag såg vad ni skrivit... Lycka till!!!!

MoJS

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 29

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet