MS-fundering - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

MS-fundering

01 - 25.08.2010, 14:32

Hej,
Är helt ny på forumet. Gör det klassiskt dumma och söker på nätet själv efter dagens möte med en neurolog. Fick mig nämligen en tankeställare idag.

Är en sån jobbig typ som jobbar jämt (fast jag kan vara sjuk ändå). Går till doktorn endast vid riktigt akuta problem. Till saken hör också att jag har eget företag och mer eller mindre inte kan sjukskriva mig alltid.

OK. Haft rejäl musarm och fått två kortisonsprutor, akupunkturbehandling, massage, kiropraktor, sjukgymnastik och inte minst gjort om min arbetsplats. Kan nämligen sitta vid datorn 8-20 timmar i ett streck som värst... Blev något bättre i musarmen så att det gick att jobba vidare något sånär.

Sen semestertider. Vaknar en morgon av att högerarmen har somnat. Den sover fortfarande gott såhär 1 1/2 månad senare. Har träffat kirurg. Gjort MR på huvud,
nacke o rygg. Allt ok, lite förskjutningar, men inga uttalade diskbråck.

Träffade sen neurolog idag som var supernoggrann. Han ser och känner att DC? 5, 6 och 8 är starkt nedsatta i känsel. När han t ex gör reflextest så reagerar inte min högerarm alls vid tre olika punkter. Helt död. Finmotoriken och hastigheten är heller inte densamma som i vänster arm.

Puh. Han insisterar nu på att snarast göra en LP för att se om det kan bero på borelia, oral herpes (?) eller MS. Och här höll jag på att svimma. MS har man ju största respekt för. Ska även göra ytterligare en tredje MR på arm/axel.

OK. Surfar nu runt och läser på om ms och då slår det mig. Jag har trott att jag har haft klimakterievallningar i snart 6 års tid (sen jag fyllde 40). Det är så illa så att jag var inne på apoteket häromdagen och köpte hälsokostpreparat för det (som jag ännu ej tagit). Jag är varm jämt! Hatade sommaren. Har jag lunchmöte så rinner svetten om mig. Går i sommarkläder på hösten. Sover med fläkt på. Vidöppen balkongdörr på vintern. Fy säger jag bara.

Kan det vara så vid MS? Kan det börjar med "värmeallergin" som sen blir till domningar?

Vill tillägga att jag för 7 år sen träffade en annan neurolog då jag hade värsta yrseln. Då sades det bero på att jag var så "utarbetad" så att musklerna tryckte på balansnerv i nacken. Efter ett halvår drygt blev detta också bättre.

Ursäkta mitt långa inlägg men man blir ju lite orolig. Hur började det för er? Ser man alltid om det är MS genom en LP? Tacksam för information.

Ruffestuffen

02 - 25.08.2010, 14:54

för mig börja det med just svettningar och sen rätt långt senare domningar i just armen först sen i halva högra kroppen, blev hemskickad och 2 mån senare blev jag förlamad tillfälligt i höger arm och ben och börja sluddra när jag talade, sen blev de sjukskrivning sen dess 2,5 år sen, ytterligare 2 månader försvann synen på höger öga då först börja jag med bromsmedicinen rebiff, lp är att dom kollar inflamatoriska aktiviteter i ryggmärgen, hoppas du inte blev mer skrajsen nu bara men jag utgår från att även jag hade velat veta och att det inte nödvändigtvis behöver va just MS ändå.

man ska nog inte dra slutsatser förrän doktorn ställt diagnos

Fantomen

03 - 25.08.2010, 14:56

Hej

MS har väldigt många olika ansikten. Vi alla med ms har många lika symtom samt olika. Ingen är den andra lik. Symtom som är vanligt vid början av ms är ex känselstörningar, bortdomning, yrsel, synnervsinflammation m.m. samt ms-tröttheten.
Förstår din oro efter detta läkarbesök samt att du nu försöker se tillbaks om du tidigare haft ms symtom. Yrsel kan bero på så många olika orsaker som ex utmattning, virus samt ms. Även andra typiska ms symtom kan bero på andra sjukdomar som neurologen sa.
Försök att inte stressa upp dig eller grubbla för mycket utan tänk på att nu har du kommit i kontakt med en neurolog som har kommit igång med en utredning angående dina besvär. Om det nu skulle visa sig vara ms så finns vi här på forumet även nu med under väntan på svar. Idag finns det mediciner som bromsar sjukdomsförloppet samt andra mediciner som kan lindra ens symtomer. idag finns det forum som denna som stöttar, tipsar och ger råd, som är i samma situation som en annan.
Inga frågor och funderingar är konstiga eller för pinsamma. Kom ihåg det!

Tummelott

Tummelott

04 - 25.08.2010, 15:02

numera finns det även bot mot ms också om man inte vill ha mediciner, läs på om ccsvi

ccsvi.se/...

det är bara för sverige att vakna upp bevisen börjar bli väl överväldigande

Fantomen

05 - 25.08.2010, 15:28

Tusen tack för alla svar så här snabbt. Ska sluta surfa runt för det slutar väl med att man har kallbrand :) Ska vänta in undersökningar och svar. Men man blev ju lite orolig.

Ruffestuffen

06 - 25.08.2010, 17:08

Fantomen: Ursäkta mig men det finns inga bevis än så länge på att CCSVI är ett bot mot MS men självklart önskar jag det med.
Jag tycker man ska vara försiktig innan man påstår att det är ett bot och skapar eventuella falska förhoppningar om det nu inte skulle vara ett bot mot MS.
Det pågår en hel del tester/undersökningar och nya som kommer som vi får hoppas visa det resultat vi alla vill ha (tyvärr ännu ej i Sverige men Sverige är heller inte först med allt)
Bevisligen har det hjälpt många med MS men ingen vet om det botar eller hur länge det hjälper idag.

Duff

07 - 25.08.2010, 21:14

duff, jag skrev överväldigande !
och för mig hade det räckt med hälften av de bevis som redan finns, men om en neurolog i sverige eller forskare fortsätter kräva allt mer bevis så blir de ju aldrig färdigbevisat och kan hålla på i oändligheter, frågan är ju att för hederns skull när de tänker släppa oss fria och de redan höga nivån på bevis blir accepterad, dom är ju inte ens pålästa här varken läkare eller forskare (umeå) men kräva bevis kan dom och pml vill man negligera !

högst upprörande !

när de nu är tämligen riskfria åtgärder med operationerna så behövs inte den högsta nivån på bevisfrågan egentligen bortom rimligheten som nu är, man kan väl lita på de tusentals patienter som redan opererats 2010 ?

Fantomen

08 - 25.08.2010, 21:28

känner att jag måste deffeniera mig, bot i den mening att det blir fullständig broms om venerna upprätthålls i normalt friskt tillstånd, vissa redan långtgående symptom/skador kan man kanske inte förvänta sig bli fullständigt återställda mot i närtid, men alvarliga symptom som tröttheten t,ex verkar alla ha gemensamt att det försvinner och resten bli märkbart bättre med väldigt få undantag, om nu så många känner något när man rotar i venen då är man bara på rätt spår oavsett vad beviskrävarna tycker, finns ingen medicin med så stark påverkan utanför placeboeffektens gränser :)

Fantomen

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 222

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet