ms? ny här! - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

ms? ny här!

01 - 08.05.2008, 09:34

Hej allihopa!

Jag är ny här. Jag har varit inne och läst en del här på sidan, för jag är ytterligare en person som är under utredning av ms. Idag har jag varit hos en neurolog. Fick faktiskt en snabb tid ca 1½ vecka efter att de fått remissen från VC. Jag har haft besvär med dubbelseende, synfältsbortfall, domningar och att ena foten sov. Jag är också "trött" i ena armen, orkar liksom inte öppna mjölkpaket mm. Jag försöker jobba, trots att jag är jättetrött. Jag har också 3 barn. Neurologen sa att jag är svagare i hö sida, både arm och ben. Det var vissa andra tester han gjorde, vissa var positiva och andra negativa. Jag skall få göra MR. Väntetid 10-12v. Jag har ju haft mina besvär i 2-3 år sa han. Men visst är det jobbigt att gå och vänta hela sommaren. Jag gjorde en MR 2006 (då ögon läkaren var orolig för att jag hade hypofystumör)den var då normal. Jag har också muskelryckningar lite överallt på kroppen. Vad tror ni? Kan detta vara MS?
en lite orolig 3-barns-mamma

becky37

02 - 08.05.2008, 10:46

Hej!

Jag har inget bra svar på dina funderingar men jag vill iallafall önska dig välkommen hit till portalen!

Kram solstrålen

solstrålen

03 - 08.05.2008, 14:16

Hej becky 37
Det är jättesvårt att svara på din fråga om det kan vara ms du har. Visst liknar symtomen de som man kan ha vid ms, men de här symtomen kan man ha även vid andra neurologiska besvär. Det är ju bra att du är under utredning men det är alltid jobbigt innan man får veta vad det är. Synd att det alltid ska ta sådan lång tid innan man är färdigutredd. Att behöva vänta så länge på en MR är ju inte klokt. Har de tagit LP (Lumbal punktion)
Du ska i alla fall vara välkommen hit till portalen.
kramis
Irran

irran Krona

04 - 08.05.2008, 15:26

hej igen!
Tack irran och solstrålen för era omtänksamma svar!
Jag har inte vågat skriva förr, tyckte inte att jag hade rätt till det liksom...Men idag efter att neurologen också verkade tro att det är ms jag har, så tog jag modet till mig. Jag har inte gjort någon LP förresten, Irran. Men jag hoppas att jag får göra en LP om denna MR också är negativ. Det är jobbigt liksom att känna att man inte "fungerar", att välta saker mm för att man inte har "koll" på sin hö hand. Jag vill liksom kunna visa för chefen, familjen mm varför jag är som jag är...nu kämpar jag på för att inte visa något. Får ni köra bil förresten? Neurologen sa att jag kanske inte får köra bil om jag blir det minsta sämre eftersom jag ser dubbelt och är "svag" i min hö hand...
ha det så bra!
Beckan

becky37

05 - 08.05.2008, 16:43

Hej igen..
Klart du ska våga skriva här....
Det är väl ögonen som avgör om du ska få köra bil eller inte. Att du är svag i din ena hand har ingen betydelse, det kan du söka anpassning till sen när du ev fått en diagnos. Det kan ju också hända att det går över och den hand/arm som du har problem med nu blir bra igen. Det är ju marigt när ögonen trasslar.
Hoppas du får bukt med allt snart.
Kramis
Irran

irran Krona

06 - 08.05.2008, 21:50

Hej becky37!

Välkommen.

För min del så har körkortsindragning inte varit aktuellt.
Om någon bråkat hade jag svarat att man måste ha körkort för att framföra fordon som är handikappanpassade.

Beträffande din svaghet i armen: Kan du vrida på ratten när bilen står stilla?

Men det går såvitt jag vet att göra servostyrningen ännu effektivare.

Hälsningar

online Krona

07 - 09.05.2008, 13:27

hej online!

Tack för svar. Jag provade idag att vrida på ratten när motorn var avslagen, det var väldigt tungt. Hade inte orkat köra en bil utan servo idag...Men det är ju bra att veta att man kan förenkla körningen ytterligare. Bra argument också det där med att man behöver körkort för att köra handikappanpassad bil. Ögonläkaren har inte sagt något om detta med ögonen och bilkörning förutom att man inte får köra om man har dubbelseende. Jag ser inte dubbelt på långt håll som tur är..
ha det bra Beckan

becky37

08 - 09.05.2008, 20:27

Kördelen är mycket eget ansvar tills läkare sagt annat. Man får tänka till själv och fundera på om ens tillstånd just den dagen kan vara ett hinder att köra. Det är ju så mycket mer än bara vrida ratten och gasa som ni vet.

Ingen läkare har sagt att jag itne ska köra men jag avstår vissa dagar när jag är väldigt trött och inte har ork, eller har mycket smärtor. Har som tur är inget dubbelsende.

Men man ska inte lita på vad läkarna säger i dessa frågor, det är ändå du som förare som har yttersta ansvaret. Blir man stoppad för man kör väldigt konstigt så kan man åka dit.

ex. så sa en läkare till min sambo som har epilepsi att det är ok att han börjar övningsköra, nu är han så vettig att han inte skulle göra det. Han kan få kramper när som hellst.

Håller tummarna för att det ska gå bra för dig och att du får reda på vad som är fel.

DodeN

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2986

Användare online: 128

Diskussionsinlägg: 43196

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet