MS och THC (marijuana) - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

MS och THC (marijuana)

01 - 29.01.2008, 10:48

Man kan undra varför svenska MS-patienter inte får prova THC (tetrahydrocannabiol) som symptomlindrande medicin? I Kanada, Holland och i tolv stater i USA kan MS-patienter få receptbelagd naturell THC. Den holländska regeringen har godkänt apoteksförsäljning av THC till människor som lider av cancer, HIV, MS och Tourettes syndrom. Dessa länder och stater har genom erfarenheter godkänt THC som symptomlindring av bl.a. smärtor och spasticitet.

THC är de facto naturell marijuana i en eller annan form och THC har funnits som medicin i tusentals år. Olagligförklaringen av THC på 1930-talet var nog välmenad, men tyvärr så lyckades man blanda ihop missbruk med medicin och där står vi idag. Det finns många MS-patienter i världen idag som försöker förbättra sin livskvalité genom THC och de bryr sig helt enkelt inte om lagen. Ingen tycks idag veta om MS är en enhetlig sjukdom och THC kanske hjälper i en form av MS, men inte i en annan. Men vi kan ju inte få veta om THC skulle hjälpa enskilda patienter, då de i Sverige förvägras att prova. Det är ingen tvekan om att det råder förutfattade meningar om THC, men att begära bevis för terapeutisk effektivitet hos THC är både motsägelsefullt och skenheligt.

Naturligtvis ska inte THC allmänt legaliseras, utan enbart avkriminaliseras som medicin. Det finns många läkare ute i världen, som genom erfarenheter verifierar THC:s medicinska värde och det finns likaledes många läkare som säger tvärtom. Men innan det finns ett botemedel mot MS och om det skulle finnas den minsta chans till symptomlindring, så vore det väl rimligt att tester med THC skulle få ske. Inom skolmedicinen testas både amfetamin och ecstasy och vad är den stora skillnaden mellan dessa välkända droger och THC? Det var inte så länge sedan morfin användes med restriktion, men där tycks mänskligheten ha tagit över. Biverkningar finns naturligtvis hos THC likväl som hos andra mediciner, men THC lär i sin naturliga form lär vara en av de mest säkra substanser vi känner till. THC är inte vanebildande och THC har aldrig orsakat något dödsfall.

Som våra neurologer väl känner till finns det en medicin som heter Sativex och den är godkänd i bl.a. Kanada. Sativex är ett extrakt av naturell THC i sprayform. I England har det skrivits ut många recept på patientbasis och enligt läkemedelsverket kan Sativex också skrivas ut på patientbasis i Sverige.

call

02 - 29.01.2008, 14:30

hei hei

jeg tror ikke det er noen som orker en sånn
diskusjon til,som det ble ved ett liknande innlegg,

hälsar

KIM

Kim:) Krona

03 - 29.01.2008, 17:34

Hej Lennart, om jag förstår saken rätt så finns savitex för utsskrivning i sverige? fast det du efterlyser är legalisering av thc för medicinskt bruk? Om nu savitex finns tillgängligt och ger adekvat lindring fast inget rus så behövs väl knappast thc dvs egen odling om man inte ska ha party..

Svaret varför det alltid politiskt korrekta sveriga inte tillåter, och aldrig kommer tillåta egna rusmöjligheter vet du nog redan. Det spelar ingen roll i vilket skick man är i, finns det ingen myndighet som kontrollerar så kan man glömma det.

Bifogar länk jag googlade fram om thc och savitex.

web.orionpharma.se/...

mvh w

whisp

04 - 29.01.2008, 18:45

Hej Whisp.
Jag hade läst din bilaga och allt annat som finns på nätet. Visst ser jag uppförsbacken och det förmodligen hopplösa i att få prova THC och eller Sativex, men då det tydligen finns de som har hyggliga resultat, kanske någon läkare skulle kunna tycka synd om mig och låta mig prova.
Sedan är jag också helt övertygad om att man inte ens får tänka marijuana i Sverige. De gamla vikingarnas tid är sedan länge förbi. Med det är mer än tråkigt att till och med behöva ge upp halmstrån.

call

05 - 29.01.2008, 22:50

Ja det är trist att behöva ge upp halmstrån men det är den krassa verkligheten i detta land. Själv har jag inga moraliska betänkligheter mot marijana och vill man så går det att finna därute eller odla själv i skogen. En kopp the är ju aldrig fel ;)

/w

whisp

06 - 01.02.2008, 23:05

aloa... ska jag ta teet förre eller efter...??!!

gustaf

07 - 02.02.2008, 14:42

jag måste ha något akuuuuttt...medicinerna hjälper ej,!!!!! INGET, ska nog röka på ikväll!!!!

utanför sverige, så det så!

hmm! =///

defense

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2986

Användare online: 33

Diskussionsinlägg: 43185

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet