MS-skoven gjorde mig arbetslös!!! - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

MS-skoven gjorde mig arbetslös!!!

01 - 23.07.2010, 13:19

Hej
Undrar om någon av er med Ms fått sluta sitt arbete pga så många Ms-skov som gjort er helpensionär/sjukers??
Du själv eller någon du känner till!?

Själv fick jag sluta mitt jobb pga den enorma stress det innebar (ekonomi handl. vid soc. förvalt), många skov kom i en följd och jag klarade inte av mitt jobb! Kunde helt enkelt inte tänka klart, trötthet osv...
Nu anser jag att detta gav mig en arbetsskada, då Ms triggades igång av bla. stressen! Vad tycker du, är jag ute och cyklar eller?
Försäkringskassan vill ge mig avslag, då det inte finns vetenskapliga bevis för att Ms som arbetsskada!!!
Hjälp, hur ska jag göra...är det någon som vet????
"vimsiga hönan"

snäckan

02 - 23.07.2010, 17:03

Hej Katarina!
Det låter lite konstigt att du fick sluta ditt jobb för att du har MS?
Även om dom nya reglerna är väldigt tuffa mott folk som råkar ut för någon sjukdom, så innebär även dom nya reglerna att arbetsgivarna ska göra sitt yttersta för att rehabilliteringen av den som är sjuk ska kunna återgå antingen till sitt ordinarie arbete eller någon annan tjänst inom organisationen.
Sen så är det även så att om en arbetsgivare inte vill ha tillbaka en person som är sjukskriven "lite för ofta" så behöver den arbetsgivaren bara sitta med armarna i kors och säga att tyvärr så har vi ingen tjänst åt den här personen, för att därefter säga upp den här personen pga arbetsbrist.
Den officiella versionen av av dom här reglerna som regeringen har, är att dom nya skärpta reglerna ska sätta press på arbetsgivarna att dom ska "hjälpa" dom sjuka tillbaka till arbetslivet (inte stjälpa).
Tyvärr så har det snarare blivit ett bra sätt för många arbetsgivare att göra sig av med dom sjuka och oönskade medarbetarna.
Men om det är så att du blev uppsagd från ditt jobb och att dom sa att det beror på att du har MS så har dom gjort fel.
Du bör i sådana fall ta kontakt med ditt fack eftersom MS inte är någon giltig orsak till uppsägning.
När det gäller mig själv så blev jag sjukskriven under flera perioder från 2007 och fick sedan tidsbegränsad sjukersättning, för att sedan den första juni i år få sjukersättning.
Jag tror nog att min arbetsgivare inte blev alltför ledsen för att jag inte kunde återkomma till mitt arbete, eftersom dom under en längre tid innan jag blev sjuk tyckte att jag lite för ofta var pain in the ass för dom, (men det skulle dom aldrig erkänna).
Min egen åsikt om att du vill hävda för arbetsgivaren och för Försäkringskassan att din arbetsbelastning och för mycket stress triggar igång nya skov, där så tror jag att det kan vara väldigt svårt att kunna vetenskapligt bevisa att det är en arbetsskada.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

03 - 23.07.2010, 19:38

Min egen erfarenhet säger att om man har MS så är man mer stresskänslig och kan då lättare hamna i skov vilket förvärrar sjukdomen.
För min del så har jag varit sjukskriven sedan dec 2009 pga för hög arbetsbelastning som gav mig en massa stress över saker som vi inte hann med som sedan ledde till utmattning och svår deppression.
Däremot så har jag inte förlorat mitt jobb pga att jag har varit sjukskriven så länge eller pga min MS :)

Marijah Krona

04 - 28.07.2010, 18:58

Hej Mirijha

Vad intressant att höra att även du är sjukskriven pga för hög arbetsbelastning.
Utmattning av stressen som arbetet gett och depression av att man inte klarar av arbetet lika bra som förut!
Detta i kombination måste väl ändå anses vara "arbetsskada"
För min del fick man lönebidrag av annan orsak, men tog inte hänsyn till lönebidraget utan jag SKULLE jobba som alla andra! Trycket var enormt!!!
Det är skitjobbigt att försäkringskassan går emot en hela tiden, de ser inte till människan, där är vi allt bra små utan bara för att det ska se bra ut i statistiken, kan inte vara för annat!
Ingen frisk människa förstår hur jobbigt det kan vara med alla som sätter sig på tvären!!!
//NINA

snäckan

05 - 29.07.2010, 13:56

Jag kan även lägga till att jag är också sjukskriven för att jag ignorerade att jag hade MS, utan jag körde på som vanligt.
Det i sin tur gjorde att jag idag är i den sits jag nu befinner mig i.
Beräknad återgång i arbete för min del kommer att vara efter sommaren.
Dvs nån gång i september :)

Marijah Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 189

Diskussionsinlägg: 62065

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet