någon som gjort en neurofys. utredning? - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

någon som gjort en neurofys. utredning?

01 - 23.03.2008, 04:01

Som topic säger, någon här som gjort en neurofysiologisk utredning och närmare bestämt ENeG och EMG? Jag ska göra dem om en månad och har lite frågor

DodeN

02 - 23.03.2008, 08:49

Jag var nyligen med om det! Det hör ju nog inte till de trevligaste när de sticker en nål i benet och kollar nervbanorna.Det går eletriska stötar och man ser om det finns någon skada.Åt mej har de tagits i nacken och i armarna.Jag har förstått att i MS så brukar det vara normalt och hos mej hittade de inga fel.I ryggen nog för jag har ryggen opererad.De har tagit det tre ggr på mej och nu när jag var på sjukhuset på avdelningen för två veckor sedan sade jag att det var sedan sista gången.

michelin gumman Krona

03 - 23.03.2008, 15:53

Låter inte som nån skojig utredning....hu

Bozze Krona

04 - 23.03.2008, 16:40

urk, inte säga så... jag som är så nervös inför undersökningen och har nålfobi.... men det går nog bra ändå.

Det jag undrar lite över är om man blir trött i musklerna och kroppen efteråt. Undersökningen är på sjukhuset i staden brevid och annars så har jag kört dit men vet inte om jag klarar av att köra hem igen. Så jag måste ordna sjukresa och sånt.

Jag har ingen aning om vart dem ska undersöka eftersom jag har sämre muskelstyrka i typ hela kroppen, men benen är ju värst. Så får jag välja så är det dem som ska kollas först.

Hatar att åka sjukresa det tar sån tid så hellst vill jag undvika det men finns risken att jag är trött i musklkerna eller har ont så får det väl bli så

DodeN

05 - 23.03.2008, 18:22

Du behöver nog inte ha sjukresa för det är inte så farligt!Nu beror det ju på vad din läkare har skrivit i remissen han skickat till neuro fysiologiska.Man kan undersöka armarna och benen och du känner nog inte något speciellt efteråt eller är durrig.Du får heller ingen för medicin eller annat.De är så tunna och fina de nålarna som används.De är typ som akupunktur.Inget att vara orolig för.Med små stötar ser man hur musklerna drar ihop sej och reagerar på impulser.Samtidigt ser man om det finns någon skada i nervbanorna.
Jag tror att du gått igenom värre saker än dethär.

michelin gumman Krona

06 - 23.03.2008, 19:24

Tackar, då skiter jag i att försöka ordna sjukresa och tar bil istället. Det är inte så långt hem och vi kan ju stanna om det är så.

Gissade att det var som akupunktur ungefär, har gjort det en gång för länge sedan och det kändes ju inte ens. Dem verkar trevliga där i alla fall, har ringt flera gånger och frågat när jag ska få tid.

Det jobbigaste av allt är om det inte syns något för då kommer neurologen troligen skicka tillbaka mig till vårdcentralen, så får jag börja om igen

DodeN

07 - 23.03.2008, 20:25

Om magneten inte visade något så skall du be att få lumbalpunktionen gjord!Om värdena är förhöjda så är diagnosen klar!Jag hade inge plack på hjärnan men värdena för höjda i lumbalvätskan och det var inget tvivel om diagnosen efter det! Istället för att hoppa på olika undersökningar så är det det bra att ta det så vet man med engång hur det är.

michelin gumman Krona

08 - 23.03.2008, 20:53

jag försöker att få en sådan gjort, hade tid men blev sjuk och sen fick jag nya tider när vi var bortresta på bröllop, trots att jag meddelat att jag inte ville ha ny tid då så dem tröttnade.

Så nu måste jag övertyga neurologen om att få göra en, eller det lär bli så att någon annan får fixa remiss för det till ett ställe där dem inser att man inte släpper allt bara för att dem har tid.

DodeN

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2972

Användare online: 48

Diskussionsinlägg: 42911

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet