Ni som har B-12 brist... - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ni som har B-12 brist...

01 - 25.04.2010, 20:34

...vet ni vad ni hade för värden på B-12 och Homocystein hos läkaren?

Jag hade B-12: 100, homocystein: 9,5 (steg från 8,1 till 9,5 på några månader).

Min läkare menar att B-12 värdet varierar med tidspunkt på dagen och att det inte är ett säkert värde, men enligt min internet-sökning så är värden mellan 100-120 en säker brist på B-12...

Min Homocystein tycker jag är hög eftersom jag har läst att man helst ska ligga under 8...men min läkare menar att man kan ha upp till 15 innan det ger problem?!

Blir väldigt glad om någon som kommer ihåg sina "värden" vill svara. Läste i "B-12 brist" tråden att en person med homocystein 9,8 (tror jag kommer ihåg rätt) hade fått sprutor att ta.

Jag har ingen ms-diagnos men utreds för stickningar och numera muskelsvaghet. Hade varit glad om det bara hade varit pga B-12. Jag har ätit tbl ett tag utan att jag känner skillnad.

Oj, det blev långt och komplicerat. Skulle ju bara ställa en enkel liten fråga :)

Mvh Anna

Kastanjen

02 - 25.04.2010, 21:26

Hej Anna!

Mitt B-12 värde sades vara normalt men vet inte siffrorna.
Homocysteinet var 12 och värdet ska enligt min läkare ligga på under 7, honom litar jag helt på.

Jag fick B-12 sprutor en gång per vecka under en period. Det har blivit succesivt minskat och jag får sedan ca 2 år tillbaka injektioner en gång i månaden.
Det är mer effektivt än piller.
Tar också Folacin 3 ggr per vecka.

För ca 2 år sedan var homocysteinvärdet 6,9.
För några dagar sedan togs ett nytt prov och jag väntar på svar.

Vad jag läst mig till så är rätt Homocysteinvärde viktigt för alla och det är nu mer vanligt att det tages sådana prover i samband med t. ex. hälsokontroller.

Hälsningar

online Krona

03 - 25.04.2010, 21:32

Online: Tack för svar... det skal alltså ligga under 7!

Jag har ju läst att man ofta har en smygande B-12 brist eftersom man har ett extra lager i levern (om jag inte minns fel).
Så spännande att se vad du har för värden nu då, du får rapportera i den här tråden :)

Anna

Kastanjen

04 - 14.06.2010, 21:04

Hej!
Jag har alldeles nyligen (efter att desperat ha sökt fyra-fem olika läkare inkl neurolog utan resultat) fått en företagsläkare att ta blodprover och bekräftat allvarlig B12 brist!
Det låg under 100 och jag fick direkt börja få sprutor dagligen i två veckor och nu en gång i veckan. Homocystein kan inte mätas av nån anledning..
Tror/vet du om detta med B12 brist kan ha med ms att göra?
Jag har idag fått genomgå gastroskopi, för att se om det är något fel i tarmen som gör att det inte tas upp via maten längre.

/eddi

eddi

05 - 14.06.2010, 21:55

Hej!

För ett par veckor sedan så hade mitt homosysteinvärde stigit till 7,2 från 6,9.

Det är marginellt och inget att oroa sig för men det får ju inte fortsätta att stiga.

Får B12 injektioner en gång varje månad.

Hälsningar

online Krona

06 - 22.06.2010, 07:37

Hej,

Fick kraftig B12 brist i samband med min förlossning förra året, ( hade anemi under en längre period)
Det var svårt att bli tagen på allvar av läkare med B12 brist.
Den enda som tog mig på allvar när jag mådde som sämst var våran ftg läkaren, hade ett b12 värde på 89 då. I samband med detta hade jag typ hallucinationer skulle man kunna säga, jag såg saker, rörelser när de inte var där.... domningar och stickningar i kroppen samt händerna,
Hallucionationern är borta men domningar i händerna kvarstår, jag tror att det kan ta lång tid efter medicinering innan man blir bra, har ju ätit behepan i 9 månder nu!!
Själv hoppas jag att mina domningar i händerna inte blir besående för resten av mitt liv!

Mammamuu

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 302

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet