Normal MR men ändå MS? - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Normal MR men ändå MS?

01 - 02.03.2008, 15:50

Nu är jag pågång igen om MS, vacklar så om det kan vara MS eller borrelia jag har.

Blir så mycket sämre av värme och var för några veckor sedan i kiruna och så bra jag mådde där av kylan jag har inte gjort på väldigt länge.

Personer med borrelia mår bättre av värme och rekomenderas tom att basta och träna så kroppen blir varm. Det kan jag inte ens göra.

Jag har gjort en MR, men fått svaret att den var normal, visst är det så att man kan ha MS ändå?
Har inte gjort någon LP än, men ska se till att det blir gjort och testas för MS.

Neurologen vägrar disskutera sina fynd med mig, vet bara att jag har vissa livliga reflexer. Dubbelseende har jag inte men ser suddigt och har svårt att fokusera ibland. Men det har neurologen inte skrivit något om i journalen.

Hur det är med resten av symtomen han undersökte vet jag inte.

Så hur stor är "chansen" att jag kan ha MS trots att MR inte visade något?

Och vet någon om MS kan ge utslag på neurofysiologissk utredning, det borde väl visa att signalerna i nerverna inte går som dem ska eller?

Eftersom jag inte får fråga neurologen om sånna här saker, han har inte tid och vägrar kommunicera förrens neurofys är klar så frågar jag er.

DodeN

02 - 02.03.2008, 16:05

Hej Doden

Några svar från mig.

Du skrev: ”Jag har gjort en MR, men fått svaret att den var normal, visst är det så att man kan ha MS ändå?”

Svaret är ja men då måste man ha en LP som visar på MS och att anamnesen och den kliniska undersökningen visar på MS. Angående hur stor chansen är tror jag mig ha läst att mellan 2-5 % av de med MS inte visar lesioner på MR bilder.

Du skrev: ”Neurologen vägrar disskutera sina fynd med mig, vet bara att jag har vissa livliga reflexer.”

Ring sjukhuset och be att få kopior på dina journaler så kan du själv läsa vad neurologen skriver.

Du skrev: ”Personer med borrelia mår bättre av värme och rekomenderas tom att basta och träna så kroppen blir varm. Det kan jag inte ens göra.”

Var har du hört/läst det? Varför skulle de med borrelia må bättre av värme?

/Lili

Lili_A Krona

03 - 02.03.2008, 16:17

Tack för svaren

Jag har fått ut kopior, och det står att reflexerna är ordinära, liksidiga övre extremiteter, livliga liksida nedre extremiteter.

Att kranialnerven är u.a men att jag upplever nedstt känsel i vänster ansiktshalva. Har även små ryckningar under ögonlocket och känsla av att inte kunna öppna/stänga ögonlocket ordentligt.

Att vibrationskänsel är ua. biometrivärden 10-12 övre extr. 18-20 nedre extr.

Rombergs så har jag en egendomlig vridning i höftpartiet och en tendens att falla bakåt.

På MR så står det att dem sökte efter demyelinisering och degenerativa förändringar, men att inget patologiskt hittades. Vad dem letade efter har jag ingen aning om.
"ingen signalförändring, ingen patologisk kontrastförstärkning, ingen påtaglig deformering eller dislokation av likvorrummen, inga hållpunkter för expansiv process."

Det om värme och borrelia har jag fått höra från patientföreningen TBE och borrelia, dem läkare som behandlar borrelia i tyskland och usa rekomenderar värmebahandling och väldigt många mår mycket bättre direkt efteråt.

Dom i föreningen letade lite och hittade inget om att kyla kan göra en bättre, och ingen hade hört talas om något sådant vid borrelia.

DodeN

04 - 02.03.2008, 19:25

hejsan.
jag ville bara säga att enligt min första mr så var allt normalt. vid min andra året därpå, var svaret att när man nu hade två st att jämföra mellan så var det ingen tvekan om att redan nr 1 påvisade ms.
jag fick då göra lp oxå, så ifrågasätt ditt svar o tryck på.
jag hoppas att du får en diagnos för trots allt är det lättare attveta vad problemet är även om det är en uschlig sjukdom

Gunilla_1967

05 - 02.03.2008, 19:54

Hej DodeN!
Du är i samma situation som jag var i.Nu efter 4 år av MS så har jag fått plack och skall i morgon till neurologen.Ett lp-prov fick jag också gnälla mej till och det kom sedan när jag blev så sjuk att jag itne kunde stå.I lp-provet kom diagnosen fram.ge inte efter utan stå på din kant.De kör lätt över oss MS:are har jag märkt men det är bäst att vara hård och inte ge efter.

michelin gumman Krona

06 - 02.03.2008, 20:51

Hej!
Jag ska också på neurofystest men har inte förstått poängen då MS-diagnosen redan är fastställd. Jag har vissa karpaltunnelsymptom - så för den skull finns det ju en poäng - men läkaren har valt att även nedre extremiteterna ska testas, varför?
Finns det någon kunnig som kan förklara detta?

December

07 - 02.03.2008, 21:37

Läste att neurofysiologisk utredning har mycket liten betydelse för att fastställa en MS diagnos. Men det kan ju vara så att din läkare misstänker att du har något annat än MS, Doden?

/Lili

Lili_A Krona

08 - 02.03.2008, 23:43

Min neurolog skickar mig på tester för att han ska bli av med mig. Redan efter dem första minuterna av samtal så hade han bestämt sig att jag inte har något neurologiskt, utan att höra hela historien.

Flera andra läkare bla. reumatologen, och infektionsläkaren är övertygade om det är neurologiskt. Dem har lyssnat och undersökt och brytt sig.

Det finns en misstanke om muskelsjukdom, men det är så mycket som inte stämmer in på det. Men man kan aldrig veta, så för den saken så är jag glad att jag får göra en neurofys-utredning. Så kan man kanske utesluta endel sjukdomar.

DodeN

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2984

Användare online: 91

Diskussionsinlägg: 43155

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet