Personlighetsförändring - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Personlighetsförändring

01 - 09.03.2010, 13:31

Jag tycker att jag inte är samma människa längre.Jag gråter åt alla känsliga saker numera.Börja gråta när jag såg en film med mina barn,inte så kul.

Det är inte bara mina gråt attacker tycker att jag känner mig annorlunda i huvudtaget.Jag vet inte allt är bara konstigt,har haft ms i 10 år så det är inget nytt.Är det någon som känner igen sig??

pettersson

02 - 09.03.2010, 15:20

Ja absolut!
Jag känner också att allt blivit konstigt.
Jag växlar humör jättesnabbt. gråter ofta när jag ser på film eller tv. Det har jag aldrig gjort tidigare.
Jag kan se mig själv i spegeln ibland och undra vart "jag" har tagit vägen. Det känns inte riktigt som om jag är samma tjej som förut.

Näktergal

03 - 09.03.2010, 16:23

Jag känner oxå igen mig i det. Har haft min ms i ca 12år och märker bara hur jag blir mer och mer känslig av mig...Plus att jag känner mig mycket deprimerad har känt det så det senaste året. Känner mig helt värdelös som människa ibland ingen kul känsla alls..Shit vad jag gnäller nu hoppas ni har över seende med det

Puckik

04 - 09.03.2010, 17:19

Hej!
Har ni pratat med er neurolog om det här? Det kanske skulle hjälpa upp er lite om ni åt antidepresiv medicin. Det är vanligt att vi ms:are kan behöva en "lågdos" av antidepp.
Själv har jag ätit det i nästan 20 år, och tar den lägsta dosen Citolapram 20 mg varje morgon.
Det har inte med att göra att jag är deprimerad, utan att jag har en obalans i serotonin balansen.
Egentligen är det heller inte så konstigt om man har en depression heller, för hur det än är att få en kronisk sjukdom som man inte vet var den slutar, kan ju göra att man av en inre oro som man kanske inte tycker att man har, ändå gör att man får en deprisson.....oj, vad rörigt det här blev, hoppas ni förstår hur jag menar? :-)
kramis
Irran

irran Krona

05 - 09.03.2010, 17:41

Känner också igen mig behöver bara se en bild på min döda katt så brister jag i gråt eller höra en lugn låt på radion..hm lite jobbigt de där å va så känslig.

SkogsMia

06 - 09.03.2010, 20:39

Tycker det är skönt att vara känslig. Jag fick den där känsla när jag fick barn så det kanske är med den att göra.. inte att göra med ms. Om det är att göra med ms då är jag glad att jag ha fått lite känslor. Förut körde jag bara på utan att tanka på mig själv. Nu kan jag se igen (känslomässigt) och är tacksam för allt. Inte att jag tycka det är bra att jag fick ms tycker jag att ms ha gjort mig till en bättre person.. snällare också. Nu har jag tålamod med andra och ser det att alla bara försöker tar sig själva från A till Ö.

Ingenting fel med att gråta... det kan vara skönt faktiskt. Det behöver inte betyder att man är deprimerad heller men om det känns så finns det hjälp att få från en läkare. Man ska aldrig ta motstånd för att få hjälp. Man behöver inte leva med besvär.

Hälsningar

bons

07 - 09.03.2010, 23:15

Ja vi er nok mange som er i samme båt. Emosjonelle problemer er veldig vanlig blandt ms-ere. Men blir ikke så mye snakket om. Litt tabubelagt?

Jeg har som Irran tatt en lav dose antidepp i mange år.
Du sier det så fint når du sier at det er pga en ubalanse. :-)
Jeg er heller ikke deprimert, men dette hjelper meg til å holde følelsene i sjakk.

Kram Hillevie ",)

Hillevie

08 - 09.03.2010, 23:58

Håller med! Har blivit mer känslig, lättare till tårar, blir rörd på ett sätt som jag aldrig blivit förut.

Försöker alltid tänka positivt så det har liksom inte med det att göra och jag känner mig inte deprimerad.... bara mycket mer känslig och berörd.

Må gott alla!

An1 Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 38

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet