Ppms - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 03.11.2009, 10:52

Min man utreds för "sannolik ms", vilket började när först hans ena arm och sedan, en månad senare, ena kind drabbades av känselstörning. Hans först MR visade på 9-10 förändringar och hans spinalvätskeprov visar tecken på inflammation. Nu väntar vi på nästa MR men störningarna har inte förbättrats överhuvudtaget (pågått sedan åtminstone början av augusti). Av vad jag läser på internet och i övrigt verkar det som att den överdjävliga diagnosen ppms blir mer och mer sannolik. Hur hanterar man detta?

cho-san

02 - 03.11.2009, 12:50

Jag har blivit bara lite bättre sedan april månad och jag har vad man kallar Demyeliniserande sjukdom i CNS. Vilket betyder ungefär ej fullt utvecklad MS. Det kan ta sin tid innan man känner sig bättre men det är inte alltid man blir av med symtomen som man har.
Jag har tagit Betaferon sedan slutet på juli.
Hoppas allt går väl. Laila

LailaJan

03 - 03.11.2009, 13:22

Hej
Ett skov kan hålla på i flera månader och vad jag har förstått från läkare kan känselstörningar som jag har haft ta lång tid på sig att läka ut och under tiden ändra karaktär dvs skifta mellan surr, bortdomnad, stickningar m.m. /Liv

Liv

04 - 06.11.2009, 11:21

Varför tror ni att det just är PPMS han har fått, det finns väl andra sorter också?

violen

05 - 22.12.2009, 11:18

Jag hoppas givetvis på att jag har fel, vilket i sig känns helt absurt. Att hoppas på att ens man har en neurologisk skovformad sjukdom (istället för en primärprogressiv) är ju något jag aldrig trodde att jag skulle behöva göra.

Att det är ett allvarligt fel vet vi båda två (nio-tio förändringar på hjärnan varav en-två i hjärnstammen) och genom att läsa diagnoskriterierna så vet jag att det enda som saknas är ett konstaterande av spridning av förändringarna "i tid och rum" för en MS-diagnos. (Föreligger ingen spridning kan det ju vara något annat men vi får väl se, det mesta är uteslutet genom provtagning.)

Nu har han fått en tid för en uppföljande MR (21 januari) så förhoppningsvis kan de säga något efter denna om vad de tror. Är livrädd men samtidigt känns det skönt att förhoppningsvis få veta något konkret om vad man ska ställa in sig på. Formen av MS är kanske för tidigt att säga då det för en primärprogressiv diagnos krävs att en försämring kan antingen följas ett år bakåt i tiden alt. fortfarande består efter ett år.

Men, men, God Jul iaf!

cho-san

06 - 28.12.2009, 19:06

Hej.
Jag tror att många med ms lever med lite surr,domningar o känsel störningar hela tiden.
Men det behöver nog inte vara något aktivt skov för det.
Jag själv har det så, det kryper o surrar lite här o däe, mest ansikte.
Talade med min läkare o han sa att det tyvärr kan vara så..
För mig är det ett mindre problem, värre är det med mina nervsmärtor som blir värre me kylan.
Jag håller tummarna för din man.
Magnus

batbyggare

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3879

Användare online: 177

Diskussionsinlägg: 61936

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet