reflexer - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

reflexer

01 - 22.11.2007, 05:44

Fick nu hem journalkopian från mitt neurologbesök, där står det att reflexerna i armarna är normala men i benen är dem livliga. Dem andra gångerna som reflexerna testades i våras och somras så var dem normala bara. För att vilt spekulera, kan livliga reflexer tyda på någon skada eller är det endast ett bra tecken?

Neurologen sa inte ett skit till mig när han testade saker på besöket och jag tyckte hela situationen var så obekväm att jag inte orkade fråga vad han kom fram till, så det är först nu som jag får svar på vad han hittade.

dvs. inte något alls, utan symtombilden är oklar, och han tycker att det är en tydlig funktionell bild.

Klart saker är oklara om man bara lyssnar på mindre än hälften av alla symtom och tänker att det rör sig om en tidsperiod på över ett år.

Tappar lusen för allt det här, drömde för några dagar sedan att jag sket i allt och bestämde mig för att springa så gjorde jag det. Berättade det för sambon sen som avrådde mig starkt från att ens prova...

Får uppfattningen av läkaren att han hoppas på att allt är psykiskt så han slipper göra något, för han beklagade sig på mötet att han får alla fall ingen annan vill ha. Så skönt det känns att vara någon ingen annan vill utreda. ironi

DodeN

02 - 22.11.2007, 18:00

Hej!
Som jag har förstått så har vi MS-are livliga "reflexer".
Jag har det i båda benen.
Hälsningar Lelo

lelo

03 - 22.11.2007, 18:48

Hej DodeN o alla andra

Jo det där med "stegrade reflexer" tyder på en påverkan på nerverna i ryggmärgen eller i hjärnan . Och med stegrade reflexer menar man att när man tex slår under knäskålen så hoppar benet till "mer än det borde". Sen finns det inga mått på hur mycket benet hoppar till utan det e en bedömning av en erfaren läkare som ser det direkt, ja lovar. Man kollar även reflexerna på hälsenan.
Men sen kan man ju ha "stegrade" reflexer även på andra ställen tex i armarna när man slår på baksidan av armbågen eller i armvecket eller på underarmen eller i pannan Men de tyder på påverkan på ett andra ställen i centrala nervsystemet. Det finns en massa ställen som man kolla reflexerna på men dom jag sagt e dom viktigaste.
Sen säger utfallet av reflexprövningen ingenting om prognosen eller vad som kan hända i framtiden. Det e bara ett symptom på skada o inget annat.

Ha de bra alla
Många hälsningar

Olov

olov Krona

04 - 22.11.2007, 19:24

Tackar för dem svaren. Det som förbryllar mig är ju att jag innan har haft normala reflexer som varit liksidiga och samma i armar och ben, och nu är benen mer livliga. Känner att det är intressant att man inte jämför med dem reslutat som tagits tidigare.

Ska fråga läkaren när jag ändå ska ställa massa andra frågor om inte det kan tydla på något som man bör gå vidare med på ett eller annat sätt. Eller i alla fall vara medveten om.

Många bäckar små... Och med tanke på att läkarna inte komunicerar med varandra och läser gamla journaler så kanske det finns flera symtom som enskillt inte är något att gå vidare på men tillsammas ger en annan bild.

Har så många läkare och sjukgymnastter, arbetsterapeuter som kommenterat mina symtom men ingen som ser hela bilden tyvärr.

DodeN

05 - 22.11.2007, 20:45

Hej DodeN o alla andra

Ja vill bara meddela att mina reflexer e helt hopplösa o far om dit till höger o vänster HIHHI Men de har ja vant mig vid o ja vet att inget kommer att bli annorlunda. Men sånt e livet me MS. Ha de bra allihopa. "Live goes on". Vi hörs!!! Ha de bra allihopa

Kramisar
Olov

olov Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3879

Användare online: 208

Diskussionsinlägg: 61937

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet