Rehabilitering? - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Rehabilitering?

01 - 03.03.2010, 16:28

Fick samtal från Orup och dom är villiga att ta emot mej för rehabilitering om jag har något att rehabiliteras till. För närvarande befinner jag mej på en kommunal rehabavdelning (sedan slutet av okt 09) som mer och mer börjar likna en långvårdsavdelning. Alltså inget speciellt bra ställe att rehabiliteras till. Jag är för bra för att vara här men för dålig för att klara av min lägenhet på fjärde våningen utan hiss och kommunen har än så länge inte tagit sitt ansvar för att hjälpa mej mer än med detta boende.

Ja ja, det kommer i alla fall hit en LSS handläggare den 12:e så helsvart är det väl inte.

Nick63

02 - 04.03.2010, 18:57

en knivig situation du befinner dig i, det tycker jag... Att du bor på ett kommunalt rehab avdelning tycker jag är konstigt, det borde vara kommunens ansvar att hjälpa till att antingen anpassa bostaden eller hjälpa dig med en annan utan trappor, du skriver inte om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt, men det är fel miljö för dig just nu.
Känner du att du har användning av din rehab är det värt att testa, önskar dig en fin vistelse på Orup...
Stå på dig, jag hoppas det kommer att ordnas upp för dig.

glenn

03 - 04.03.2010, 20:18

Så märkligt här i Sverige att det finns lägenheter utan hiss. Jag vet att byggnader som byggs för ett tag sedan är hiss-lös men det måste vara frustrerande för dig. Otroligt att de kan inte fixa det här.. vad gör de för jobb... visst brukar de vara på möte varje dag runt kl 15 och tillgängliga nästa dag kl 8?

bons

04 - 04.03.2010, 22:13

Nick jag blir så upprörd när jag läser om hur du behandlas!
Hade det varit ett djur som behandlats så här hade det blivit stora skriverier om det.

Kommunen är ju skyldig att hjälpa dig så jag hoppas att det snart löser sig och att du får ett boende du klarar av.

rosetta

rosetta 1

05 - 04.03.2010, 22:58

Hej Nick63!

Ja, upprörd blir man när man får läsa hur det går till.

Om det finns kurator där du vistas nu så be den om hjälp eller sök dig till en kurator någon annan stans.
Detta är nog ett bra sätt för att få tyngd i dina rättmätiga krav.

Spontant så kanske du ska ta kontakt med Justitieombudsmannen (JO) ring dit och berätta hur du behandlas så får du nog ett bra besked om det kan vara intressant för JO.

Att ta kontakt med en tidning kan möjligen också vara effektivt.

Ta tag i det nu, så här ska du inte behöva ha det.

Hälsningar

online Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 30

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet