resa i Asien - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

resa i Asien

01 - 24.02.2010, 22:36

Hej, vänner, jag har en fråga som handlar om vad som händer om man blir sjuk i ett land som inte har vårdavtal med Sverige. Ska åka till Vietnam i juni-juli under regnperioden och då det är som svalast i luften. Tittar på Svenska ambassadens hemsida i Hanoi och blev undrande om vad och vilka försäkringar man ska teckna innan resan, Sverige har som sagt inget vårdavtal med Vietnam och undrar då vad som händer om det finns någon Svensk där som drabbas av sjukdom och vilka försäkringar man ska teckna innan resan? Många frågor, jag vet, men det finns säkert någon Backpackars som kan tipsa...Jag vill gärna veta allt, detta är min dröm-resa som blir realitet..jag vill vara så säker som möjligt, inget MS i världen ska sätta käppar i hjulen för detta, det har jag bannat på...

glenn

02 - 25.02.2010, 00:59

Hej! Har varit på en nio månaders långresa och två 6-veckors med min ms, det mesta i Asien. Har haft tur och inte råkat ut för något skov under perioderna; har egentligen inte haft något påtagligt på fem år förrän nu... Men det är en annan sak.

Du måste ju kolla med ditt försäkringsbolag, men de är naturligtvis griniga. Jag pratade inte med dem innan mina resor men kollade avtalen lite. Ens vanliga hemförsäkring är ju oftast reseförsäkring också de första 45 dagarna av resan. Det står sådant som att de inte täcker vårdbehov som hör ihop med sjukdom som förelåg redan innan, men också att det täcker sjukdomstillstånd som radikalt försämras, typ. Man har inte rätt till sådan vård man är i behov av hemma, men till sådan som uppstår akut och mer "osannolikt". Har svårt att tänka mig att det går att teckna något som gör en helt trygg, man får chansa lite...

Kan också bero på vad man ska göra. De kanske vill avtala bort helikoptertransport från vandring i nordvietnam, men tycker det är helt ok med kortisondropp?

Fråga anonymt!

/Maja

travel freak

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 32

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet