Ryggmärgsbedövning.... - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ryggmärgsbedövning....

01 - 15.03.2010, 00:41

Hej! Läste några gamla inlägg om att man inte ger MS-patienter ryggmärgsbedövning. Hade jag ingen aning om....är det någon som kan berätta lite mer? Tack! Kram Amie

Amie.H

02 - 15.03.2010, 09:53

Hej,
När jag har opererat mig i fot och knä, så har jag fått som förklaring att man ger inte den bedövningen till någon som har MS. Det är en säkerhetsåtgärd, för om det skulle hända något, att man blir förlamad, då kan man inte säga om det beror på ms:en eller en miss i behandlingen, så därför tar man det säkra före det osäkra och söver i stället.
Den förklaringen har jag fått på två olika sjukhus, så det måste ju ligga något i det...
kramis
Irran

irran

03 - 15.03.2010, 14:25

Hej!
Tyvärr är problemet rätt gammalt. Jag födde min som 1990 och hade då bli´vit lovad ryggmärgsbedövning. (Epidural?)
Jag hade en svår första förlossning redan 1973 och ville därför redan från början försäkra mig om smärthjälp. Jag hade inte fått diganosen i handen då utan det hette nervunflammation. Ovanligt att få ett så stort skov i början av gravideteten tydligen. När det så var dags kommer barnläkare, gynekolog samt en neurorolog in på rummet och förklarar att de inte kan ge mig beövningen. Jag hoppas att upplysningen för gravida är bättre idag.

cezanne

04 - 23.03.2010, 10:55

Hej
Med dagens "moderna" så kan man vid förlossning få epidural, MS sätter inte stopp för det.
Min barnmorska på mvc var förutseende nog att kontakta narkosläkarna o få ett skriftligt utlåtande som jag hade med upp till förlossningen utifall jag skulle vilja ha epidural.

När det gäller operationer vet jag inte, men det kan väl inte vara någon skillnad. Be din läkare ta kontakt med narkosläkarna samt din neurolog.
//Ace

"Det är farligt att leva, man kan dö av det."
"Life’s like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get."

Ace Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 299

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?