sjukgymnastikridning - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

sjukgymnastikridning

01 - 17.06.2010, 23:10

Hej.
Är det någon som provat eller håller på med sjukgymnastik på hästryggen?

I närheten av mig finns det en sjukgymnast som vidareutbildat sig för att bedriva rehabilitering/sjukgymnastik på häst.

Jag testade idag.
Har ingen som helst ridvana.
Det var en upplevelse. Man rider barbacka och hon går vid sidan så hon kan hjälpa och tala om vad man ska göra. Man tränar balans, koordination och styrka.

Tyckte det var roligt och avkopplande samtidigt som man vet att det gör nytta. En härlig känsla.

Nu finns det tyvärr ett men...

Hon har inget vårdavtal för vuxna. Har det bara för barn och ungdomar. Hon har bedrivit bl.a. handikappridning i flera år.
Tyvärr har Region Skåne ännu inte förstått vilken hjälp det kan vara även för vuxna!

Det blir kostsamt utan vårdavtal men jag funderar ändå på att få behandlingar. Det kommer att kosta c:a 5000 kr för en behandling på 10 gånger. Sen fortsätter man om man vill i mindre grupp där hon går med och hjälper.

Har någon annan någon erfarenhet av denna form av sjukgymnastik? Vill gärna veta.
Hur har det isåfall bekostats?

rosetta

rosetta 1 Krona

02 - 17.06.2010, 23:49

Hej!

Har inte provat men funderat på det. Tror säkert att det är bra balansträning och kul. Men det är väl som med massage t. ex, det är allmänt känt att det hjälper många men det ingår inte i högkostnadsskyddet. Tyvärr läggs samhällets pengar många ggr på (i ens eget tycke)mindre viktiga saker medan annat viktigare/vettigare blir lidande.

hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

03 - 20.06.2010, 14:37

Hej,
Ridning är en superbra träning för oss med neurologiska sjukdomar eller skador. Man får träna varenda muskel i kroppen och är superbra balansträning och så stärker man bålens muskler. Det är jättetråkigt att man inte kan få ridning under högkostnadsskyddet, för det är att jämföra med sjukgymnastik. Man borde ju få välja.
Mitt råd är att söka bidrag från fonder till ridningen. Vänd er till ert lokala Lions eller kyrkan...de brukar kunna ge bidrag. Annars så sök på nätet efter fonder
Lycka till.
Irran

irran

04 - 02.08.2010, 18:04

Hej!

Jag har provat och det var väldigt roligt. Bra träning för hela kroppen och speciellt balansen.
För mig gick det på högkostnads kortet.
Jag fick rida och hon fick gå bredvid.
Får se när hösten kommer nu om vi fortsätter för jag vill.

katten69

05 - 02.08.2010, 20:22

Vad bra att det gick på högkostnadsskyddet. Den sj.g.ridningen jag skrev om har inget vårdavtal. Region Skåne har inte fått loss tummarna ännu.
Kanske finns fler i Skåne men ingen i närheten.

Vilket landsting hör du till?

rosetta

rosetta 1 Krona

06 - 05.09.2010, 14:16

Var i Skåne har du gjort detta? /K

KarinDa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 301

Diskussionsinlägg: 62064

Logga in på mötesplatsen

Verktyg