Ska göra LP - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ska göra LP

01 - 08.01.2008, 20:49

var idag på infektionsmottagningen då min neurolog troligen tyckte jag tjatade för mycket om borrelia och han vill bli av med mig. Är en såndär jobbig patient som ställer frågor...

Läkaren på infektion sa efter att han faktiskt lyssnat och lät mig beskriva mina symtom att det låter som om jag har fel på muskler och nerver, men att han inte skulle gissa på borrelia, men chansen finns.

Nu ska jag få göra en LP, har sprutfobi så vi berättade om den och jag slapp göra den idag. Har gått i terapi för min fobi så vanliga blodprover klarar jag av, men LP är för jobbigt. Ska få komma tillbaka om ca 2 veckor, och tänker ringa dem innan och se till att jag kan få lugnande och att dem är på det klara att saker måste ske på mina villkor, annars är risken stor att jag får ett återfall och inte klarar av vanliga blodprover igen.

Har gjort en MRT för ca 4 månader sedan och där syntes inget konstigt. Om dem nu tar en LP för att kolla borrelia bör jag se om dem kan kolla MS också, eller ser man sådant ändå?

För man kan ju ha MS utan att ha något på MR, eller har jag fattat fel? Tänkte att om dem nu ändå ska göra en LP så tycker jag man bör försöka utesluta tex. MS. Neurologen är ingen idee att prata med, han vill inte veta av mig alls för han anser inte att mina problem är neurologiska. Han vägrade tom. lyssna när jag försöka säga att jag har kognitiva svårigheter.

Är så jobbigt när man måste vara forskare själv för att leta efter vad som kan vara fel. Borrelia är det som än så länge stämmer in bäst, men smtomen är ju liknande för många sjukdomar.

DodeN

02 - 09.01.2008, 17:09

Hej DodeN!

Jag har själv gjort LP och det är ingen fara alls, du måste se det som att det är viktigt att få det gjort.

Jag tycker inte det är så trevligt att få nålar i mig men blev förvånad över hur lindrigt det var och måste tilllägga att jag är ingen tuffing i dessa sammanhang.
Det som försvårade det hela var att jag innan provet hade tappat en del av förtroendet för läkaren och trodde att det klarar inte hon.
Trots detta var det rena barnaleken.

Du klarar det du med, läkarna gör detta så ofta så att de kan ta proverna komplikationsfritt.

Beträffande din neurologläkare så för din egen skull så för allt i världen, byt läkare och gör det nu för eget välbefinnande.

Du klarar det fint

online Krona

03 - 09.01.2008, 17:55

Tackar för dem lugnande orden.

Ang. läkare så vet jag inte hur det ska gå till. Jag tjatade först till mig en remiss till neuro i Linköping, men dem skickade den vidare till den privata neurolog jag har nu. Alternativet är att prova den i Norrköping, men har träffat den förut för sambons räkning och han var inte bättre då.

Kanske har dem fler där, måste kolla upp det.

Är så jobbigt när endel läkare säger neurologiskt och neurologen inte ens vill lyssna på mina symtom.

Har börjat träna idag i alla fall, har en sjukgymnast som är superbra. Blev 20 min med lite gående och stående, är helt slut nu, både i kroppen och skallen

DodeN

04 - 09.01.2008, 18:07

Hej igen DodeN!

Tag hjälp av Nhr, de har kanske en lokalavdelning där du bor och kan kanske tipsa dig om en duglig läkare.

Hälsningar

online Krona

05 - 18.01.2008, 14:39

Behöver er hjälp... Dem ringde precis från infektionsmott. Och jag fick ställa mina frågor.

Men gillar inte svaren, frågade hur lång tid det kan ta, och det berodde på villken läkare jag får. Endel säger att man ska vila efteråt andra inte.

Den läkaren jag ska ha kommer inte förrens samma dag jag fick tid, så allt om lugnande mm. får jag vänta med att fråga.

Ska få komma dit en timme innan och se vad läkaren säger. Känns inte bra alls. Ville ju få klart att det finns resurser om jag behöver lugnande. Tid att ställa frågor och bearbeta. Allt som jag kan bearbeta hemma underlättar när jag är där.

Sköterskan snackade om någon tandläkarbedövning, har man det för att inte känna sticket eller vad?
Är jättestressad eftersom jag reagerar konstigt på mediciner, och har aldrig tgit lugnande innan. Så jag vet inte hur det funkar.

Sen får jag smärsamma kramper i höfter, lår, ländrygg, nacke och axlar. Speciellt när jag spänner mig. Det gör skitont i sig. Att inte ha något att ta mot den smärtan eller mot kramperna stressar upp mig.

Sa det till sköterskan som kommenterade att det kanske hjälper med lugnande då. Känns som om dem inte förstår.

Hoppas läkaren är trevlig i alla fall.

Någon som gjort LP och fått lugnande eller fått det annars och kan förklara hur det funkar. Blir man helt borta i skallen eller vad händer lixom?

DodeN

06 - 18.01.2008, 18:26

hej DodeN

Jo en Lp tar 10 min till en kvart.
Du få säkert något lugnade innan om du önskar de
Ofta blir man lite trött efter lugnade mediciner
så man ska nog inte köra bil direkt efteråt. Vad gäller bedövning kan man få en bedövning i huden( (det e samma typ av bedövningsvätska som vid tandläkarbedövning)
Vad gäller det där med vila efter undersökningen beror de på att man tappar ut vätska o då minskar trykket runt hjärnan o om man då lever sitt vanliga liv får man ofta huvudvärk som kan vara väldigt olika hos olika. Därför rekommenderas sängläge utan en massa huvudkuddar under första natten i alla fall.
Det e inte så farligt det hela det e mest oron innan som e besvärligast.
Ja har gjort 2 st o ingen va besvärlig eller gjorde nåt ont.Jag kände nästan ingenting. Sköterskan ställer sig nog framför dig o håller dig i händerna.

jag önskar dej lycka till o vi tänker på dej’
Ha det bra

Helghälsningar

Olov

olov Krona

07 - 18.01.2008, 21:25

Hejsan,
Min LP var smärtfri, jag hade väntat mig en hemsk uppleverlse efter allt man hört. Sköterskorna var gulliga efteråt. Lät mig vila ut ordentligt, längre än vad jag kanske hade behövt. Jag har en bit att åka till sjukhuset, så jag ville vila extra innan hemfärden. Så mitt råd är att "måla inte f:n på väggen".
Kramar,
Birgitta

Fialotta

08 - 20.01.2008, 20:22

tack för alla lugnande ord, det känns lite bättre. Men vet att ångesten går över bara jag får tid att lugna ner mig.

Gäller bara att få andra att fatta det.

Någon som vet hur lång tid det kan ta att få reda på svaret? Beror ju givetvis på vad dem ska testa men tänker på ett ungefär.

Har hört att det kan ta någon månad.
Ska nämligen se till att boka tid med den läkaren på vårdcentralen jag tydligen är listad hos. Enhetschefen får VC ringde och berättade att jag visst hade en läkare där.

Men jag tänker inte vänta en månad eller mer på att få träffa honom. För jag gissar att dem vill vänta och se vad LPn visar och sen vad den neurofysiologiska utredningen visar. Men jag är trött på att vänta nu.

DodeN

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2974

Användare online: 78

Diskussionsinlägg: 43016

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet