Skov-blir det värre efterhand? - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Skov-blir det värre efterhand?

01 - 02.10.2009, 22:17

Hej,
Min hustru har vad vi tror är hennes första skov för diagnosen MS är ännu inte konfirmerad. Jag har försökt att ta reda på hur länge ett skov varar men inte kunnat hitta någon bra info. Min hustru har nu haft dubbelseende, domningar och känselbortfall i fingrar och armar under ca en månads tid. Jag tycker att det blir värre hela tiden och har inbillat mig att ett skov skall vara någorlunda samma under en kortare tid för att sedan gå tillbaka. Kan det vara så att progressiv MS startar på en gång eller är detta en utveckling som vi skall förvänta oss? Snälla hjälp med lite information för läkarna i Lund verkar inte vara så hjälpsamma, i alla fall inte mot en anhörig.
Maken

maken

02 - 02.10.2009, 22:56

Skov yttrar sig olika hos all, hos en del kan det gå över efter några dagar, hos andra kan ett skov sitt i under flera månader. Utifrån personlig erfarenhet vet jag att ett skov kan sitta i upp till sex månader och ja, det kan bli värre innan det blir bättre. Sedan kan även restsymptom sitta i, trots att man har skovvid fortlöpande MS.

Sedan finns det ju även de som får progressiv MS direkt, utan att först gå igenom den skovvisa varianten, men jag vet väldigt lite om hur detta yttrar sig och om man egentligen kan se någon skillnad innan en sjukdomshistoria fastställts. Ibland kommer man på i efterhand att man haft symptom tidigare.

Jag hoppas i alla fall att ni får veta vad som felas din fru och att hon får en diagnos snabbt. Självklart är det ingen som önskar någon annan MS, men bättre med en diagnos (vilken den än är) än att gå och inte veta. Och ha lite tålamod med läkarna, de är inga undergörare och måste vänta på svar själva innan de kan ge några till er.

//Anne

Chi Krona

03 - 04.10.2009, 08:41

Hej
Min neurolog sa att man inte kan se vad det är för prognos förrän efter ett par år av sjukdomen. Så bara ett skov säger inget. Vad gäller sjukdomsutveckling så finns det alltid statistik och enligt den så är det bättre att vara kvinna än man i detta fall eftersom kvinnor har en lägre risk för att utveckla primär progressiv MS (den värsta sorten utan egentliga skov).
De skov jag har haft har varat länge, flera månader, men har i stort sett läkt ut efterhand. Jobbar just nu heltid..
Det är tyvärr ingen förutsägbar sjukdom och inte ens läkarna kan ge besked. Ofta kan det nog vara så att de helt enkelt inte vet.
En mycket bra källa till information för mig har varit en bok som forskare på Karolinska Institutet skrivit:
Multipel Skleros med bla Jan Fagius som författare, skaffa den och läs på.
Lycka till och hoppas att det ger med sig snart.

saraes

04 - 10.10.2009, 10:40

Hej!

Ledsamt att höra att ni inte får den hjälp ni behöver från sjukvården. Jag är rädd att läkare och sjukvårdare blir liksom lite bedövade av att dagligen ha med sjuka människor att göra att de ofta inte "ser" människan bakom sjukdomen. Trist!

Det finns ju alltså olika slags MS, och den sort som 85% av alla insjuknade har (RRMS) tenderar att ha tätare skov i början. Typiska debutsymptom är just symptom från ögonen och känselstörningar, såsom domningar och känselbortfall. Progessiv MS kännetecknas av att ingen förbättring sker mellan skoven, utan att symptom består och tillkommer gradvis, men oftast inte så aggressivt, vad jag har förstått.

I din frus fall är det nog för tidigt att säga vilket slag av MS det är. Men om jag får tipsa, så fundera tillsammans med din fru på hennes hälsohistoria; har hon tidigare haft något symptom som såhär i efterhand stämmer in på MS? Om hon har haft det och tillfrisknat är det osannolikt att det är progressiv MS, eftersom ingen förbättring då borde ha skett efter insjuknandet. Progressiv MS är vanligare bland äldre människor, medan skovvis förlöpande MS (RRMS) är den vanligaste formen av MS bland unga.

Ett skov kan vara från några dagar upp till några månader. Men jag har också hört om folk som dragits med symptom i några år och sedan blivit av med dem. När skovet är över kan symptomen återkomma t.ex. när man har förkylning, är trött eller stressad. Det räknas inte som ett nytt skov utan kallas pseudo-skov.

För att ett symptom ska betraktas som ett skov måste det stämma överens med symptombilden för MS, och det måste kvarstå i 48 h. Har man samtidigt flera symptom betraktas de inte som skilda skov. Om två månader har gått mellan att symptom uppstår talar man om olika skov. Det är bra att skriva upp hur man mår för har man haft två isolerade skov är det ett bra stöd för neurologen att ställa diagnosen.

Det bästa du och din fru kan göra nu är att försöka dämpa aktiviteten i hennes immunförsvar genom att unvika att utsätta henne för bakterier och virus, lindra stress och unvika immunförsvarsstimulerande medel (såsom rosenrot, röd solhatt). Det finns också belägg för att Det är när immunförsvaret aktiveras som risken finns att immunförsvaret också angriper CNS. Därför ska MS-sjuka undvika att aktivera immunförsvaret. Vissa neurologer menar dock att det inte finns nåt man kan göra för att bromsa sjukdomsförloppet, men jag vill gärna tro att man kan det, och det finns belägg för den synen också.

Allt gott
önskar Misan

Misan

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 172

Diskussionsinlägg: 62026

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet