SÖVD? - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 28.08.2009, 11:47

Hej! de var länge sen jag skrev nåt, men brukar gå in å titta lite då å då. nu undrar jag om någon har blivit sövd inför operation? jag ska göra en magsäcksoperation, narkosläkaren ska ge klar tecken på månd. men undrar om de kanske inte är bra å sövas? kram Ulrika

solhornan

02 - 28.08.2009, 12:39

Svar från portalens egna läkare:

"Finns det risk för att man startar skov när man blir nersövd?

Fråga:

Jag skulle vilja fråga om narkos påverkar att man har ms. Finns det risk för att man startar skov när man blir nersövd eller är det lika för dem som inte har ms? Jag ska själv bli sövd snart så jag är lite nervös för att jag ska få ett nytt skov efter det. Jag hoppas att jag kan vara lugn.
Svar:

Det anses numera att narkos går bra vid MS. Narkos och operation bedöms alltså inte utlösa nya skov.
Rådgivare: Sten Fredrikson, leg.läkare"

/Lili

Lili_A Krona

03 - 28.08.2009, 14:10

Jag har blivit sövd 4 gånger de senaste åren. Narkosläkarna har velat söva mig de vill inte ge mig ryggmärgsbedövning på grund av min MS.
Lars

wmark

04 - 28.08.2009, 17:45

Hejsan..
Det är ingen risk med att sövas för att man har MS, har man förklarat för mig, men de måste veta om det.
Jag har blivit sövd flera gånger och för några år sedan blev jag sövd två gånger samma vecka. En magoperation och en axeloperation.
Däremot så ger de inte ryggmärgsbedövning på den som har ms.
Sov gott :-)
kramis
Irran

irran

05 - 29.08.2009, 15:55

tack för era svar, då är de bara å hålla tummarna att dom opererar då. kram Ulrika

solhornan

06 - 29.08.2009, 19:03

Hei på dere :-)
Jeg må bare fortelle at for 2år siden fikk jeg satt inn en kneprotese. Det ble brukt ryggmargsbedøvelse. Det gikk forsåvidt greit under operasjonen, men etterpå fikk jeg smertestillende (smertepumpe) direkte i ryggen. Og den virket rett og slett ikke!!!!
Det var ubeskrivelige smerter, jeg gråter bare jeg tenker på det. Fy f.. så jævlig!!
Kan det ha noe med ms-en og gjøre at den ikke virket? Husker at hun som satte bedøvelsen før operasjonen var veldig forsiktig da hun satte inn kanylen.
Hvorfor skal det ikke brukes ryggmargsbedøvning?
Greit å vite, så kan jeg argumentere med det en annen gang.

Lykke til med operasjonen Solhornan :-)
Og god helg til dere alle

Klem Hillevie ",)

Hillevie Krona

07 - 29.08.2009, 23:12

Hejsan Hillevie !
Jag gjorde en knäoperation för lite mer än ett år sedan. Fick då en halvprotes. Det var meningen att man skulle vara vaken vid operation. Men när läkaren blev uppmärksam på att jag har ms så blev det ändrat till att jag skulle vara sövd. jag tror att det berodde på att dom inte ville gå in i ryggraden och bedöva.

Inga problem med att vara sövd i alla fall.
Hälsn. vonna

vonna Krona

08 - 30.08.2009, 18:20

Hei Yvonne.
Takk for svaret :-) Da skal jeg kreve full narkose (søvd) neste gang jeg må under kniven, om det skulle bli aktuellt en annen gang.
Håper det var en vellykket operasjon for deg, så at benet fungerer fint.

Klem Hillevie ",)

Hillevie Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 334

Diskussionsinlägg: 62052

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet