Springning - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Springning

01 - 01.09.2008, 21:00

Hej ! Finns det någon mer galning än jag som joggar i veckorna, jag vet att det finns en till här inne =) och hur går det för er när ni joggar?
Var och sprang tjejmilen i helgen funkade bra lite yr på slutet men det gick snart över.
Kram Succory

succory

02 - 01.09.2008, 21:34

Japp....här är en som springer!!!
Kör 3 dagar i veckan 7-10km åt gången sen i somras.
Det går ganska bra.....kan känna av lite gamla symtom när jag kör på max, men jag vet att det inte är något farligt för dom släpper en stund efteråt.

Sätter upp lite nya mål hela tiden och fixade ett av dom i helgen. Det var att klara 10km på under 50min och det gick vägen, så nu är det nästa som gäller.

Jag satte direkt upp stort mål med min träning, men det vågar jag inte berätta....bara min fru och två till vet om det och det är kanske bäst så....vill ju inte bli tvångsomhändertagen för mitt eget bästa eller nåt ;-)

Det sporrar mig väldigt att alltid ha något att jobba mot, så se till att sätt upp mål om ni ska börja med något sånt här, det stärker en väldigt när man uppnår dom =)

Jag har också ett sånt där roligt chip i dojan kopplat till min I-Pod och är reggad på nikeplus så finns det någon mer här inne så skulle vi ju kunna köra lite utmaningar där.

Glöm inte stretcha!!!!!
Daniel

Pågen

03 - 01.09.2008, 22:39

Åh vad skoj med fler som springer av er :) Innan jag fick min diagnos tränade jag mycket mer än jag gjort senaste året. Jag märkte att låren kändes bortdomnade när jag sprang vilket var lite läskigt. Men nu har jag tagit tag i träningen o tagit upp löpningen igen. Ju mer jag tänker på de, dessto mer självklart känns de att träna. Jag inser att jag är glad o tacksam över att jag kan springa, o trots att de känns annorlunda går de lika bra som innan. Märker dock av att jag blir stum i låren på ett annat sätt än tidigare. Men de är heller inget farligt antar jag.
Det absolut bästa med att springa/träna är verkligen att man blir så mycket piggare i allmänhet. Och GLADARE. Bästa medicinen mot deppighet! :)
Tror också att personliga mål är viktigt. Försöker dock ta realistiska, lite i taget, så man uppnår dem :)
Kram

Linnlie

04 - 02.09.2008, 07:18

Oj,oj,oj, vad ni är i gott skick som kan röra er sådär otroligt bra.Jag riktigt avndas er.Jag lägger nog mål åt mej också och i samarbete med min tränare men inte orkar jag gå mera än 300 meter så måste jag vila.Då är benen redan som om jag hade sprungit ett maraton lopp.DUKTIGT AV ER.Fortsätt!!

michelin gumman Krona

05 - 02.09.2008, 09:29

Vad avundsjuk jag blir,tänk om man kunde göra det som att bara ut och gå.Men det var länge sen.Jag får köra på min Orbitrek när jag orkar.Så var glada ni som kan springa.kram Nina

nina_ Krona

06 - 02.09.2008, 10:57

Håller med dig NINA! Just idag var jag hos min tränare och hon hade mej att stå på alla fyra och jag skulle krypa .Det bara inte gick!Högra handen kunde jag sätt fram men benen lyder inte alls.Det var direkt en tokig situation för ett litet barn lär ju sej krypa.Tänkte att nu är det ju konstigt att den 56 åring inte kan det mera.Jag tog med våld och flyttade benet och for direkt på mage.Fick som svar att impulserna till lilla hjärnan inte fungerar.Till det svarade jag att det har det inte gjort annars heller.

michelin gumman Krona

07 - 02.09.2008, 11:17

For noen kontraster det er med denne sykdommen. Dette er fasinerende lesning.
Men en ting er jeg helt sikker på Michelingumman, at din innsats og treningsvilje på ingen måte står tilbake for hva "fartbullene" holder på med.
Trening burde kunne måles i vilje og innsats som kunne skrives oppi en tabell slik at det blir synlig for alle.
Og for all del, dere som er ute og løper, dere ville skåre høyt på denne tabellen dere også.
Vi gjør alle det vi kan i vårt eget tempo, og selv om resultatene ikke er like synlige for andre, vet vi med oss selv om vi har lagt "sjela vår" i dagens trenings innsats.
Jeg er i alle fall veldig fornøyd med min tur med hunden Porscha i morges - den var litt lengre enn den i går=)
Mvh
porscha (den 2.)

Porscha

08 - 02.09.2008, 12:17

Ja det är länge sedan man kunde springa. Och MG slås för 17 inte ner för att du inte kan krypa. Vi är nog många som inte kan det. Jag är bara 42, och där är de som är betydligt yngre. Som porscha sa man gör det man kan i sin egen takt. Men visst är det ibland bedrövligt att känna att man inte kan. Jag har iaf kommit på att eftersom inte krypandet går speciellt bra, sätter jag mig på rumpan och hasar mig fram om det behövs.
Kram
Kattis

"Snälla flickor kommer till himlen,
andra hur långt som helst"

kattis Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3887

Användare online: 137

Diskussionsinlägg: 62054

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga