Stenålderskost ? - Multipel Skleros forum - Kost och MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Stenålderskost ?

01 - 10.10.2009, 16:58

Någon här som använder sig av denna metod ? Eller som har gjort det ? :)

Marijah

02 - 13.10.2009, 14:21

Hei Marijah.

Jeg må si jeg føler meg litt uvitende her...
Hva legger du i begrepet steinalderkost?
Kan det være kost med masse karbohydrater du mener?

Kram Hillevie ",)

Hillevie

03 - 22.10.2009, 07:55

Norskan, det är väl sådan mat som grenar, rötter osv. Fniss
Kram Kattis

"Snälla flickor kommer till himlen,
andra hur långt som helst"

kattis Krona

04 - 23.10.2009, 18:35

HI HI Kattis :-))) ja kanskje har du rett. Hadde vi to gått rundt i stenåldertiden på jakt etter mat så hadde det nok blitt mest kvister og grener og ett og annet bær i ny og ne :-)

Norsk stenålderkram ",)

Hillevie

05 - 25.10.2009, 20:56

Stenålderskost som jag menade handlar främst om nötter, bär, kött, fisk, ägg med mera.
Alltså inge mjöl, mejeriprodukter, inga baljväxter.
Kort och gott inga konstigheter ;-)

Marijah

06 - 27.10.2009, 09:31

Jag har också läst att det ska vara bra med denna typ av kost, speciellt för personer med MS. Jag försöker själv i största möjliga utsträckning att dra ner på vitt mjöl och mejeriprodukter. Tror det kan ligga något i det.

Kula

07 - 11.11.2009, 22:10

Jag har testat och kände mig nyttig. Tappade 5 kilo väldigt enkelt. Jag mådde bra och kände mig mätt. Nu är det nog 1 år sedan och jag körde väl i 4 veckor.
Mvh 1977

1977

08 - 13.11.2009, 12:47

Hej Marijah!

Jag har testat paleodiet och det efter att ha läst Staffan Lindebergs bok "Maten och folksjukdomarna". Fräsch och otroligt nyttig mat men jag kände att jag inte var tillräckligt motiverad, jag tycker om att äta nybakt bröd och även grädde och mjölkprodukter.
Det skiljer ju sig från LCHF-kost just eftersom man även utesluter mjölkprodukter. Mjölkprodukterna ställer helt klart till det i våra kroppar tror jag, men jag har valt att äta det ändå. Det är under sista delen av människans levnadstid som vi både tämjt djur (för att mjölka) och odlat spannmål och det är även samtidigt som vi fått många folksjukdomar. Man kan nog inte bortse ifrån att det har ett samband.

Lycka till om du väljer stenålderskosten, den är bara nyttig!

/malin

cillaa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3165

Användare online: 33

Diskussionsinlägg: 46599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet