Svaga ben efter träning - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Svaga ben efter träning

01 - 04.06.2008, 17:44

Hej på er alla.
Vi har just byggt färdigt vårat gym här hemma och började så smått träna förra veckan. Ganska lätt och inte alls länge. Hinner knappt bli jobbigt. Resten av dagen och dagen efter har jag extra svårt att gå. Tror ni att det är ngt som går över med tiden? Mina benmuskler är väldigt otränade och svaga så jag förstår om kroppen får en smärre chock vid träning så här i början. Jag hoppas i alla fall på bättring. Annars får jag väl hitta på ngt annat. Men det vore synd eftersom vi byggde gymet för min skull.
Hör gärna av er om ni har liknande erfarenheter.
Kramar Bubblan

bubblan

02 - 04.06.2008, 19:00

Hej Bubblan..
Är det så att du är otränad så är det säkert därför du får det jobbigt efter träningen..
Mitt råd till dig är att sluta för allt i världen inte att träna om du nu fått ett eget gym. Ta det väldigt lugnt i början och bygg upp dig sakta men säkert. Kör du på för hårt, så slår det tillbaka..
Lycka till..
kramis
Irran

irran Krona

03 - 05.06.2008, 08:51

Tack Irran. Kram

bubblan

04 - 05.06.2008, 08:55

Hej Bubblan!
Gud vad lyxigt med ett eget gym =)
Det kommer säkert att göra underverk för dig.
Precis som Irran skriver så ta det försiktigt i början.
Det är en stor omställning för din kropp.Försök att äta rätt så att kroppen verkligen kan återhämta sig, för även om du inte tränar så hårt så är det viktigt med återhämtning. Det är inte en dans på rosor direkt att komma igång med träning, det viktigaste är att man lär sig känna skillnad på bra och dålig smärta för det kan kännas rejält...speciellt i början. Kan själv känna att mina ben känns som gelé dagen efter jag tränat men jag har förstått att det inte är något farligt. Vill också rekommendera dig att testa träna med en pilatesboll. Det finns en massa roliga övningar som är ganska lätta och dessutom så får man bra balansträning.

Ha bara tålamod så ska du se att det kommer att ge bra resultat med tiden, du kommer också upptäcka att det stärker dig psykiskt också när du ser vad du
klarar av.
Kämpa på!!
Daniel

Pågen Krona

05 - 05.06.2008, 09:16

Hej igen.
Min gubbe har köpt en pilatesboll till mig, men den har vi glömt bort. Hur dum får man vara??? Tack för du påminde mig. Men det ser lite läskigt ut tycker jag. Ser ut som man ska trilla av och slå i ändan! Får väl ha lite hjälp i början åtminstånde. Jaha, nu blir det "bollträning" i kväll. Kul!!!
Det är jättelyxigt med ett eget gym. Tar mig inte tid att åka iväg att träna. Min man har varit duktig i styrkelyft (tränar numer kampsport) och vet allt som man bör veta om träning. Han hjälper och puschar mig på kvällarna.
Kram

bubblan

06 - 05.06.2008, 09:54

Hej bubblan!

Jag tränar också ganska flitigt och jag märker att vissa saker går över efter träning så som molande i ryggen m.m. så jag är helt övertygad om att träning är bra, men att bygga upp en kropp som inte tränat tidigare tar tid och man blir väldigt trött, även om man skulle vara frisk blir man trött =), så tro inte att det är negativt utan det är kroppen som signalerar att den är under förändring till det bättre =) så kämpa på !!!

Kram Succory

succory

07 - 05.06.2008, 20:04

Kan tänka att det är för att du är otränad.

Jag "lånar" din tråd.
Jag får sådan muskelsvaghet när jag tränar och jag har ändå tränat styrketräning sedan 3½ månad och det är först nu som det har kommit.
Några förslag?

Zanna

Zanna Krona

08 - 06.06.2008, 09:33

Hej Zanna!
Det enda jag kan komma på om det inte är MS:en som spökar är om det skulle kunna vara en infektion som är på gång...typ förkyling eller nåt. Jag brukar själv känna en svaghet ibland och då kommer ofta en förkylning som ett brev på posten några dagar senare.
Hälsningar
Daniel

Pågen Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2988

Användare online: 47

Diskussionsinlägg: 43212

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet